مگنت‌تراپي يا مغناطیس درمانی که در خيلي از منابع با نام مگنوتراپي شناخته مي‌شود، يک تکنيک درماني رايج براي تسکين عارضه‌هاي مختلف در بدن با استفاده از ميدان مغناطيسي مي‌باشد. مگنت تراپی روش بسيار کارآمدي است که نياز شما به مصرف داروهاي مسکن و ساير داروهايي که براي کاهش کمر درد و مشکلات کمر مصرف مي‌شوند را برطرف مي‌کند. از مگنت‌ها مي‌توان به روش‌هاي مختلفي استفاده کرد، از جمله اينکه بر روي دستبندها کار گذاشته شود، يا با ضربات خفيفي بر روي مفاصل آسيب‌ديده زده شود و يا از وسايل مغناطيسي مختلف مثل تشک‌هاي مغناطيسي استفاده شود.

در طی 10 سال اخیر، استفاده از مگنت‌تراپی در حد زیادی گسترش پیدا کرده است و در سطح جهان به عنوان یک صنعت پیشرفته شناخته شده و در کشورهای توسعه‌ یافته میزان استفاده از آن به سرعت در حال افزایش است. بیمارانی که در کلینیک تخصصی کمر دکتر سعیدی تحت درمان با مگنت‌تراپي قرار گرفته‌اند، بیان کرده‌اند که این روش نتایج بسیار خوبی در تسکین کمر درد و بسیاری از عوارض جانبی آزاردهنده ناشی از عمل‌های کمر به دنبال داشته است.

دکتر سعیدی و همکاران ایشان ابتدا نوع کمر درد شما را ارزیابی کرده و پس از تشخیص عامل زمینه‌ای که باعث بروز کمر درد در شما شده است، یک برنامه مگنت درمانی مناسب را برای شما تجویز می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مگنت‌تراپي یا تعیین وقت ملاقات با متخصصین طب فیزیکی ما می‌توانید از طریق شماره 02166533245 با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

تعریف مغناطیس


بنابر تعریف، مغناطیس یک پدیده فیزیکی است که در اثر حرکت بارهای الکتریکی تولید می‌شود و نیروهای جذب‌کننده یا دفع‌کننده بین اشیاء را به وجود می‌آورد. در مگنت‌ها یا آهنرباها، خطوط مغناطیسی ژئوفیزیکی از سمت شمال آن (قطب منفی) خارج می‌شود و پس از دور زدن، دوباره از سمت جنوب (قطب مثبت) وارد آهنربا می‌شود و در داخل آهنربا از جنوب به سمت شمال یعنی از قطب مثبت به طرف قطب منفی کشیده می‌شود. هر آهنربا یک نیروی مغناطیسی قابل اندازه‌گیری به نام میدان مغناطیسی تولید می‌کند. آهنرباهای ثابت یا استاتیک، میدان‌های مغناطیسی ثابتی دارند که شکل آن تغییر نمی‌کند، اما در الکترو‌مگنت‌ها یا آهنرباهای الکتریکی، میدان مغناطیسی فقط هنگامی تولید می‌شود که جریان الکتریسیته از داخل آنها عبور کند. آهنرباها معمولاً از جنس فلزاتی مانند آهن یا آلیاژها (مخلوطی از دو فلز یا یک فلز و یک ماده غیر فلزی) ساخته می‌شوند.

مگنت‌درمانی چیست؟


نیروی مغناطیس یک روش یا ابزار درمانی طبیعی است که نیروی آن به داخل کانال‌ها، منافذ و مجاری بدن نفوذ می‌کند و عملکردهای فیزیولوژیکی بدن را تنظیم می‌نماید. دانشمندان معتقدند که نیروی مغناطیسی از طریق تغییراتی که در جریان خون ایجاد می‌کند، این خاصیت درمانی را از خود نشان می‌دهد.

مگنت‌درمانی چگونه عمل می‌کند؟


عنصر آهن در ترکیب خون ما به مقدار زیادی وجود دارد و به همین دلیل وقتی آهنربا بر روی قسمتی از بدن قرار می‌گیرد، جریان خون به آن ناحیه افزایش پیدا کرده و روند بهبود آسیب‌دیدگی‌های آن سریع‌تر می‌شود. میدان‌های مغناطیسی در مجاورت بدن باعث تأمین انرژی بیشتر و تقویت سرعت خونرسانی به بافت‌های بدن شده و با تقویت جریان خون غنی از عناصر غذایی در موضع آسیب‌دیده موجب افزایش سوخت و ساز یا متابولیسم در بدن شما می‌شود. افزایش جریان خون موجب اکسیژن‌رسانی بیشتر به اندام‌های بدن و تأمین اکسیژن بیشتر برای عضلات و بافت‌ها جهت بهبود توان فیزیکی و روانی آنها می‌گردد.

تغییر در تعادل هورمونی

مگنت‌درمانی تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در بهبود فرایندهای فیزیولوژیکی بدن دارد که از آن جمله می‌توان به کمک به دفع سریع‌تر مواد زائد از بدن، خارج کردن سموم و مواد ناخواسته، آزاد کردن مقادیر بیشتری از هورمون‌های اندورفین که مسکن‌های طبیعی بدن به شمار می‌روند و باعث بهبودی سریع‌تر آسیب‌دیدگی‌ها در بدن می‌شوند، بهبود فعالیت ضد عفونت و التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی، تنظیم و تعدیل در میزان تولید هورمون اندوکرین و کمک به برقراری تعادل در عملکرد آن، افزایش تولید آنزیم‌هایی که در کاهش ورم، خشکی و اسیدیته ناشی از جراحت‌ها و مصدومیت‌ها در بافت‌های بدن تأثیر دارند، کاهش التهاب در بافت‌های آسیب‌دیده، القاء تولید کلاژن بیشتر در مفاصل آسیب‌دیده و ناحیه اطراف آنها که موجب بهبودی سریع‌تر استخوان‌ها و اجزای داخلی مفصل می‌شود و در نهایت، کمک به رفع دردهای مزمن و تقویت سلامت عمومی بدن اشاره کرد.

تغییر در تعادل الکترو‌مغناطیسی بدن

هنگامی که یک مصدومیت برای ما اتفاق می‌افتد و یکی از بافت‌های بدن آسیب می‌بیند، یون‌های دارای بار مثبت به طرف ناحیه آسیب‌دیده حرکت می‌کنند و باعث ایجاد درد و ورم در آن ناحیه می‌شوند. حال برای آنکه آسیب‌دیدگی این بافت بهبود پیدا کند، باید به حالت طبیعی خود یعنی به وضعیت دارای بار منفی بازگردانده شود. به‌کارگیری میدان‌های مغناطیسی در موضع آسیب‌دیده باعث برقراری تعادل الکترومغناطیسی طبیعی در این ناحیه و رفع علائم آسیب‌دیدگی می‌شود.

درمان عوارض کمر و گردن با استفاده از مگنت تراپی


در نقاط آسیب‌دیده و دردناک بدن میزان اکسیژن، اسیدیته (pH) و گردش خون کاهش پیدا می‌کند. مگنت‌تراپی و اعمال نیروی مغناطیسی باعث بهبود جریان یون کلسیم در موضع آسیب‌دیده می‌شود و از این طریق به جذب مقادیر بالاتری از یون کلسیم در مهره‌های شکسته کمر و بهبود سریع‌تر آنها کمک می‌کند. همچنین نیروی مغناطیسی به جلوگیری از تشکیل رسوبات کلسیم در مفاصل کمر و گردن در بیمارانی که از آرتروز کمر، آرتروز گردن و اسپوندیلولیستزیس رنج می‌برند، کمک می‌کند. علاوه بر آن، میدان‌های مغناطیسی با فرکانس‌های پایین‌تر باعث تغییر در فعالیت‌های آنزیمی و واکنش‌های بیوشیمیایی و در نتیجه، تسکین کمر درد، گردن درد، روماتیسم و استئوآرتروز می‌شوند. میدان‌های مغناطیسی با فرکانس بالاتر هم در آرامسازی عروق خونی و افزایش جریان خون جهت تقویت قابلیت ترمیم و بازسازی طبیعی بدن تأثير دارند و از آن برای درمان درد سیاتیک، دیسک کمر، درد پایین کمر و درد استخوان دنبالچه استفاده می‌شود. اصولاً از میدان‌های مغناطیسی با بار منفی برای عادی‌سازی و برقراری تعادل در واکنش‌های متابولیکی بدن استفاده می‌شود. به هم خوردن تعادل طبیعی در واکنش‌های متابولیکی در اثر بیماری‌هایی از قبیل فتق و خرابی دیسک‌های بین مهره‌ای باعث ایجاد درد و التهاب در کمر می‌شود که با اعمال میدان‌های مغناطیسی با بار منفی می‌توان آن را برطرف کرد.

انواع مختلف دستگاه‌های مغناطیسی


شما می‌توانید برای کمک به تسکین کمر درد خود از دستگاه‌ها و محصولات مغناطیسی مختلفی از قبیل کمربندهای مغناطیسی، محافظ شانه مغناطیسی و یا مگنت‌های نقطه‌ای استفاده کنید.

میدان‌های مغناطیسی

دستگاه‌هایی که میدان مغناطیسی بزرگ تولید می‌کنند، توسط متخصصان ما در کلینیک تخصصی کمر دکتر سعیدی به منظور اعمال میدان مغناطیسی در اطراف موضع محل درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. طول مدت زمانی که بیمار در معرض میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد بر اساس شرایط خاص هر بیمار توسط متخصصان ما تعیین می‌شود.

میدان‌های مغناطیسی

کمربندهای مغناطیسی

کمربندهای مغناطیسی، وسایل کمک درمانی جدیدی هستند که کاربرد گسترده‌ای در زمینه فیزیوتراپی و طب فیزیکی پیدا کرده‌اند. خاصیت کمربندهای مغناطیسی آن است که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مگنت‌های مورد استفاده در مگنت تراپی را در محل موضع آسیب‌دیده در پایین کمر شما ثابت نگه می‌دارند. طراحی تمامی کمربندهای مغناطیسی ما به گونه‌ای است که می‌توانید در تمام طول شبانه‌روز در منزل، محل کار یا محیط‌های دیگر از آن استفاده کنید.

کمربندهای مغناطیسی برای درمان کمر درد

محافظ شانه مغناطیسی

انواع مختلفی از محافظ‌های مغناطیسی برای شانه توسط متخصصین طب فیزیکی و حرکات اصلاحی برای بیماران تجویز می‌شود. این وسیله تأثیر بسیار زیادی در درمان آسیب‌دیدگی‌های کمر و شانه دارد، زیرا هم خاصیت حمایت‌کنندگی از مفصل و هم خاصیت مغناطیسی برای مغناطیس درمانی دارد. مگنت‌های پرانرژی و قدرتمندی که در محافظ‌های شانه تعبیه شده‌اند باعث بهبود جریان خون، تسکین درد و تسریع در بهبودی موضع آسیب‌دیده می‌شوند. محافظ شانه مغناطیسی یک فشار مختصر و قابل تحمل نیز بر روی اندام آسیب‌دیده وارد می‌کند که در کاهش ورم در آن ناحیه تأثیر دارد. میزان این فشار را می‌توان از چهار جهت مختلف تنظیم کرد تا دقیقاً بر شکل اندام مورد نظر منطبق شود. این وسیله همچنین به حفظ گرمای بدن و بازگرداندن گرما به ناحیه آسیب‌دیده جهت بهره‌برداری از خاصیت درمانی آن کمک می‌کند.

محافظ شانه مغناطیسی

محافظ گردن مغناطیسی

این محافظ‌ها از جنس پلیمر نئوپرن ساخته شده و دو طرف آن با یک نایلون کشی پوشش داده شده است که باعث فشرده‌سازی، حفظ گرما، تقویت جریان خون و کاهش ورم در موضع آسیب‌دیده می‌شود. در این محافظ‌های مغناطیسی، نوارهای قابل تنظیمی تعبیه شده است که با استفاده از آنها می‌توان محافظ گردن را به راحتی بر روی گردن ثابت کرد و از تشدید آسیب‌دیدگی آن جلوگیری نمود. این نوارها همچنین به راحتی بیشتر در پوشیدن و برداشتن محافظ از روی گردن و شانه‌ها کمک می‌کند.

محافظ گردن مغناطیسی

مگنت‌های نقطه‌ای

مگنت‌های نقطه‌ای از نظر نحوه استفاده با وسایلی که در بالا توضیح داده شد، تفاوت دارند. این مگنت‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های بسیار متنوعی موجود هستند. عملکرد این مگنت‌ها به این صورت است که آنها را بر روی نقاط طب سوزنی قرار می‌دهند تا قابلیت ترمیمی و بهبودبخشی این نقاط را تحریک کند. برای مثال برای تسکین کمر درد می‌توان این مگنت‌ها را بر روی نقاط طب سوزنی در ناحیه کمر قرار داد. متخصصین طب فیزیکی به راحتی می‌توانند نقاط طب سوزنی را شناسایی کنند، زیرا در درمان به روش طب سوزنی کاملاً تخصص دارند.

دست‌بندهای مغناطیسی

بعضی از متخصصین اعتقاد دارند که دست‌بندهای مغناطیسی که بر روی مچ دست چپ بسته می‌شوند، می‌تواند در تحریک اعصاب کمر و کاهش کمر درد تأثیر داشته باشد.

عوارض جانبی و برخی ملاحظات


  • مگنت‌ها ممکن است برای بعضی از افراد ایمن و بی‌خطر نباشد. برای مثال افرادی که از دستگاه‌های تنظیم ضربان قلب یا پمپ‌های انسولین استفاده می‌کنند، نباید در معرض میدان‌های مغناطیسی قرار بگبرند. زیرا میدان مغناطیسی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد این دستگاه‌ها شود. در سایر موارد، مگنت‌ها کاملاً ایمن و بی‌خطر هستند و به راحتی می‌توان از آنها بر روی پوست استفاده کرد.
  • در صورتی که از هر گونه روش درمانی یا مراقبتی خاصی استفاده می‌کنید، حتماً به پزشک خود اطلاع بدهید. جزئیات کامل از اقداماتی که برای حفظ سلامتی خود انجام می‌دهید را به پزشک خود بگویید. این کار به موفقیت و ایمنی بیشتر روش‌های درمانی که برای شما در نظر گرفته می‌شود، کمک می‌کند.
  • عوارض جانبی و ناراحتی‌های ناشی از روش مگنت درمانی بسیار به ندرت گزارش شده است.

سایر روش‌های درمانی که همراه با مگنت‌تراپی استفاده می‌شود


ما در کلینیک تخصصی کمر دکتر سعیدی روش‌های درمانی دیگری را هم برای درمان انواع مختلف کمر درد ارائه می‌کنیم که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

هزینه‌ها


هزینه دستگاه‌ها و وسایل مورد استفاده در مگنت درمانی تا حد زیادی متغیر می‌باشد. هزینه این وسایل اغلب توسط بیمه‌های درمانی پوشش داده می‌شود، اما برای اطمینان بیشتر لازم است حتماً با متخصصان ما مشورت کنید تا هزینه‌های دقیق آن را بدانید و از بیمه درمانی خود نیز در مورد پوشش هزینه‌های آن سؤال کنید.

مقالات مرتبط

فهرست

مشاوره تلفنی

نوبت گیریمشاوره رایگان تعیین وقت