b1

چنانچه کمر درد همراه با بی‌حسی یا گزگز باشد، درد شدید باشد و با مصرف دارو و استراحت کردن بهبود نیابد یا درد پی‌آمد سقوط از بلندی یا هر نوع سانحه دیگر باشد باید به پزشک مراجعه کرد؛ چرا که چنین علائمی نشانه وجود مشکلی جدی است که نیاز به درمان فوری دارد.

متخصص ستون فقرات، پزشکی است که در زمینه درمان عارضه‌های ستون فقرات تخصص دارد. متخصصین کایروپراکتیک، متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی (فیزیاتریست‌ها)، متخصصین فیزیوتراپی، جراحان ارتوپد، جراحان اعصاب، متخصصین مدیریت درد، متخصصین بیهوشی و روماتولوژیست‌ها و نورولوژیست‌ها برای درمان عارضه‌های مرتبط با ستون فقرات به کمک بیماران می‌آیند. متخصص یا متخصصین مناسب با توجه به ماهیت، شدت و مدت وجود علائم انتخاب می‌شود.

روش‌های طب فیزیکی و توانبخشی ما رویکردی غیرجراحی و تهاجمی را برای درمان بیماری‌های اسکلتی ـ عضلانی و آسیب‌دیدگی‌ها از قبیل انواع مختلف درد شامل می‌شود. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی ما مانند دیگر متخصصین ستون فقرات سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کنند، معاینه جسمی و عصبی کامل و دقیقی را انجام می‌دهند، دستور رادیوگرافی یا دیگر آزمایش‌های عکس‌برداری می‌دهند، دارو تجویز می‌کنند و تزریق در ستون فقرات را انجام می‌دهند.

گاهی لازم است دیگر متخصصین، برای مثال مربیان ورزشی، متخصص درد یا متخصص کاردرمانی نیز در درمان بیمار مشارکت کنند. متخصصین کمر و ستون فقرات نهایت سعی خود را به کار می‌بندند تا تمام بدن بیمار و نه فقط ناحیه آسیب‌دیده را درمان کنند تا بیمار از نعمت سلامت عمومی برخوردار شود و همچنین از عود کردن کمر درد یا منشأهای دیگر اختلال جلوگیری شود.

بازیابی عملکرد طبیعی بیماران و بهبود کیفیت زندگی ایشان از نظر جسمی، عاطفی، روانی و شغلی اهداف اصلی درمان‌های ما به شمار می‌آید. برای اطلاع از روش‌های درمانی ما در کلینیک تخصصی کمر دکتر سعیدی و نیز رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌ 02166533245 تماس حاصل فرمایید.

متخصص ستون فقرات

متخصصین درمان کننده کمر درد را می‌توان در سه گروه اصلی به شرح زیر جای داد:

1ـ پزشکان عمومی غالباً نخستین افرادی هستند که بیماران با شروع کمر درد به ایشان مراجعه می‌کنند و عموماً افراد زیر را دربرمی‌گیرد:

• پزشکان عمومی، پزشکان خانوادگی، انترن‌ها، ماماها، متخصص زنان، متخصص اطفال
  • متخصص کایروپراکتیک
  • پزشکان متخصص در زمینه ناراحتی‌های استخوان

2ـ متخصص ستون فقرات در زمینه تشخیص و یا درمان کمر درد و ناراحتی‌های ستون فقرات تخصص بیشتری دارد و عموماً افراد زیر را دربرمی‌گیرد:

• جراح
  • متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
  • متخصص بیهوشی
  • متخصص اعصاب
  • متخصص روماتولوژی

3ـ متخصصین دارای تخصص در زمینه توانبخشی جسمی یا کاردرمانگران برای کمک به تسکین درد مزمن کمر و بهبود شرایط روحی به یاری بیماران می‌آیند. گروه سوم متخصصین زیر را دربرمی‌گیرد:

• متخصص فیزیوتراپی
  • متخصص کاردرمانی
  • روانشناس بالینی

متخصص طب فیزیکی ستون فقرات کیست؟

mot1

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی پزشکی است که در زمینه طب فیزیکی، توانبخشی و مدیریت درد تخصص دارد. متخصص کمر و ستون فقرات بر سیستم اسکلتی ـ عضلانی متمرکز می‌شود که استخوان‌ها، مفصل‌ها، عضله‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و عصب‌ها را شامل می‌شود. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیماران تمام گروه‌های سنی و ناراحتی‌های مختلفی از درد ساده پایین کمر گرفته تا اختلال‌های پیچیده‌ای مانند آسیب دیدن نخاع را درمان می‌کند. رویکرد جامع این متخصصین درمان کل بدن بیمار و نه فقط تسکین علائم را دربرمی‌گیرد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ارائه درمان‌های متفاوت سیستم عصبی ـ عضلانی (شامل عضله، استخوان و عصب‌های مرتبط، رباط، تاندون و دیگر ساختارها) و اختلال‌های عصبی عضلانی دامن زننده به درد و یا سختی عملکرد مهارت و دانش دارد. این متخصصین جراحی انجام نمی‌دهند.

هدف از درمان‌های طب فیزیکی و توانبخشی این است که بیمار عملکرد طبیعی خود را بازیابد و دردش تاحدامکان تسکین داده شود تا بتواند از یک زندگی فعال و پویا لذت ببرد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دارای دکترای پزشکی (MD) یا استیوپاتی (DO) است و با القاب زیر مورد خطاب قرار می‌گیرد:

• فیزیاتریست
  • متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
  • متخصص مدیریت درد

آموزش و تخصص‌های طب فیزیکی و توانبخشی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با به اتمام رساندن یکی از فلوشیپ‌های زیر از آموزش بیشتر در زمینه نوع خاصی از درمان برخوردار می‌شود:

• ستون فقرات: درمان کمر درد، سیاتیک و هر گونه درد یا نقص عملکرد نشأت گرفته از ستون فقرات
  • مدیریت درد: درمان بسیاری از دردهای مزمن مانند درد مزمن پایین کمر، آرتروز. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی آموزش دیده در زمینه مسکن‌ها دوره مکملی را مرتبط با تزریق‌های تسکین دهنده درد ستون فقرات پشت سر می‌گذارد.
  • پزشکی ورزشی: درمان آسیب دیدگی‌های ورزشی
  • آسیب‌دیدگی‌های نخاع: برای توانبخشی بیمار
  • متخصص اطفال: برای درمان بیماران کوچک‌تر از 18 سال

عارضه‌های قابل درمان توسط متخصص ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی طیف وسیعی از ناراحتی‌های تاثیرگذار بر سیستم عصبی ـ عضلانی را درمان می‌کند که در ادامه به شایع‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

• کمر درد، سیاتیک
  • آسیب‌دیدگی‌های عضله و رباط
  • دیسک کمر
  • آسیب‌های وارد شده در محیط کار
  • درد میوفاسیال یا نقاط ماشه‌ای
  • فیبرومیالژی
  • آسیب‌دیدگی نخاع
  • آرتروز
  • انحراف ستون فقرات
  • اسپوندیلیت انکیلوزان
  • پوکی استخوان

از آنجایی که بخش اعظم سیستم عصبی عضلانی بدن در ستون فقرات جای دارد، بسیاری از متخصصین طب فیزیکی به درمان کمر درد می‌پردازند. اما متخصصینی که در درمان ناراحتی‌های ستون فقرات تخصص دارند، با توجه به آموزش و علاقه شخصی خود بیشتر به توانبخشی یا تزریق (مدیریت درد) متمرکز می‌شوند.

تشخیص

متخصصین ستون فقرات و کمر ناراحتی‌ها و آسیب‌دیدگی‌های ستون فقرات را با بررسی سابقه پزشکی بیمار و انجام معاینه تشخیص می‌دهند. آزمایش‌های تشخیصی بیشتر مانند آزمایش خون، رادیوگرافی، ام آر آی، نوار عضله (الکترومیوگرافی) و تست هدایت عصبی و همچنین آزمایش‌های روانشناختی به منظور تشخیص دقیق‌تر انجام می‌شود.

روش های طب فیزیکی برای درمان مشکلات ستون فقرات

درمان درد و آسیب‌دیدگی رویکردی چندوجهی است که یک یا چند مورد از روش‌های زیر را دربر می‌گیرد:

• دارودرمانی
  • فیزیوتراپی فعال (ورزش) و کاردرمانی یا تفریح درمانی
  • فیزیوتراپی غیرفعال: مدالیته‌هایی مانند اولتراسوند یا تسکین درد با یخ یا گرما
  • روانشناسی سلامت
  • درمان‌های دستی
  • ماساژ درمانی
  • استفاده از وسایل کمکی
  • بریس و کمربند طبی
  • تزریق‌هایی مانند پی آر پی (PRP) و اوزون تراپی

برخی متخصصین طب فیزیکی تزریق‌هایی مانند تزریق در رباط، عضله، بورس و مفصل را به منظور تسکین درد انجام می‌دهند و در صورت لزوم توانایی تزریق در فضای اپیدورال یا مفصل فاست را نیز دارند.

متخصص طب فیزیکی بسیاری از درمان‌های اشاره شده را انجام می‌دهند و معمولاً در صورت لزوم با دیگر متخصین همکاری نزدیک دارند.

برنامه‌های توانبخشی

متخصص ستون فقرات و کمر در زمینه توانبخشی تخصص دارد و توانبخشی بیمار بخش لاینفکی از اکثر برنامه‌های درمانی محسوب می‌شود. اکثر متخصصین توانبخشی را از طریق ورزش درمانی و فیزیوتراپی انجام می‌دهند تا بیمار به سطح بالایی از عملکرد در زندگی روزمره دست یابد و این سطح از عملکرد را حفظ کند.

اگر چه از مسکن‌ها، تزریق‌ها و روش‌های گوناگونی برای درمان کمر درد استفاده می‌شود، اکثر متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی از درمان‌هایی بهره می‌گیرند که درد شدید بیمار را تحت کنترل درمی‌آورد تا بیمار بتواند در برنامه‌های توانبخشی شرکت کند و از مزایای آن برخوردار شود.