به عبارت ساده‌تر ، تزریق كورتیكواستروئید (استروئید) اپیدورال راهی برای انتقال سریع داروی ضد درد در بدن با سرنگ است. دارو به ناحیه اپیدورال تزریق می‌شود. اپیدورال ناحیه‌ای پر از چربی است که نخاع را می‌پوشاند تا از آن و اعصاب اطراف آن در برابر آسیب محافظت کند. گاهی اوقات تسکین درد کوتاه مدت است. سایر مواقع مزایا برای مدتی ادامه می‌یابد.

فهرست مطالب

فضای اپیدورال ستون فقرات چیست؟


غشایی که نخاع و ریشه‌های عصبی موجود در ستون فقرات را می‌پوشاند ، دورا ماتیر( dura mater) نامیده می‌شود ، که نوعی بافت محافظت کننده است. فضای اطراف دورا ماتیر، فضای اپیدورال است. اعصاب از طریق فضای اپیدورال به کمر و پاها می روند. التهاب این ریشه‌های عصبی ممکن است به دلیل تحریک دیسک آسیب دیده یا در اثر انقباض در اثر نوعی ساختار استخوانی ستون فقرات که باعث ایجاد درد در این مناطق می‌شود.

تزریق اپیدورال ستون فقرات چیست و چگونه می‌تواند به کاهش درد کمر یا پا کمک کند؟


تزریق اپیدورال ستون فقرات چیست و چگونه می_تواند به کاهش درد کمر یا پا کمک کند؟-min

تزریق اپیدورال ستون فقرات داروی ضد التهابی را در منطقه خاصی از فضای اپیدورال ستون فقرات قرار می‌دهد. این دارو به کاهش التهاب ریشه‌های عصبی کمک می‌کند ، تا بتواند درد کمر یا پاها را کاهش دهد. تزریق اپیدورال با کاهش التهاب ممکن است به بهبودی آسیب دیدگی نیز کمک کند. این کار ممکن است باعث تسکین دائمی درد شود و با بهبودی آسیب دیدگی یا علت درد با گذشت زمان، برای مدت چند ماه موجب تسکین درد شود.

چرا ممکن است به تزریق استروئید اپیدورال نیاز داشته باشم؟


اگر درد شدید و غیر قابل درمان در پاها یا بازوها داشته باشید که از اعصاب ملتهب نخاعی نشات می‌گیرد، ممکن است تزریق استروئید اپیدورال این درد شما را تسکین دهد. اغلب ، مسیرهای عصبی موجود از ستون فقرات به بازوها یا پاهای شما در قسمت‌های خاصی باریک تر می‌شوند و این امر باعث ایجاد درد می‌شود. این باریک شدن می‌تواند باعث التهاب اعصاب نخاعی شود.

تعدادی از بیماری‌هایی که ممکن است به این باریک شدن مسیر عصبی منجر شود ، عبارت‌اند از:

  • دیسک کمر
  • مهره‌های “لغزنده”
  • کیست‌های مفصلی
  • خار استخوانی
  • ضخیم تر شدن رباط‌ها در ستون فقرات به دلیل آرتریت ستون فقرات

استروئیدهای تزریقی باعث کاهش التهاب می‌شوند و این مسیرهای عصبی را باز می‌کنند تا درد شما تسکین یابد.

چگونه می‌توانم برای تزریق استروئید اپیدورال آماده شوم؟


نکات مربوط به آمادگی شما شامل موارد زیر است:

  • تزریق استروئید اپیدورال به طور کلی یک روش سرپایی است. ممکن است از شما خواسته شود تا یک لباس جراحی بپوشید تا روند تزریق آسان تر شود.
  • ممکن است بخواهید یک داروی آرام بخش خفیف قبل از تزریق استفاده کنید ، اما بیشتر افراد فقط بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند.

چند ساعت قبل از عمل ، ممکن است بیمار مجاز به خوردن یک وعده غذایی سبک باشد. اگر بیمار مبتلا به دیابت نوع یک است ، قبل از انجام عمل ، نباید رژیم غذایی معمول خود را تغییر دهد. بیماران ممکن است داروهای معمول خود را مصرف کنند (مثلاً داروهای فشار خون بالا ، داروهای دیابتی).

بیماران نباید در روز عمل خود داروهای ضد درد یا داروهای ضد التهابی مصرف کنند. قبل از این عمل بیماران باید درد داشته باشند ، بنابراین مهم نیست که داروها این درد را تسکین ندهند یا درد را کاهش دهند. در صورت نیاز ، این داروها می‌توانند مجدداً پس از عمل مورد استفاده قرار گیرند.

اگر بیماری در حال مصرف کومادین (رقیق کننده خون) یا گلوکوفاژ (متفورمین ، داروی دیابت) است ، باید پزشک معالج خود را از این موضوع اطلاع دهد تا زمان درست مصرف این داروها توضیح داده شود.براساس وضعیت پزشکی شما ، پزشک متخصص ممکن است مراحل خاص دیگری را نیز درخواست کند.

در طی روش تزریق استروئید اپیدورال چه اتفاقی می‌افتد؟


در طی روش تزریق استروئید اپیدورال چه اتفاقی می_افتد؟-min

یک لاین داخل وریدی (IV) به گونه‌ای شروع می‌شود که می‌توان داروهای آرامش بخش از طریق آن به بدن وارد کرد. بیمار در کنار پرتوی اشعه ایكس قرار دارد و به گونه‌ای قرار می‌گیرد كه پزشك بتواند به كمك راهنمایی اشعه ایكس (كه بعضاً فلوروسكوپی نامیده می‌شود) قسمت کمر را تجسم كند. پوست موجود در قسمت پشت بیمار با استفاده از 2 نوع اسکراب استریل (صابون) مالش داده می‌شود. در مرحله بعد ، پزشک داروی بی‌حسی را به پوست ناحیه تزریق اپیدورال تزریق می‌کند (به عنوان مثال ، L3-L4). این دارو برای چند ثانیه دارای یک حس مانند نیش خوردن است. بعد از اینکه به داروی بی‌حسی زمان لازم برای اثربخشی داده شد ، پزشک با استفاده از راهنمایی اشعه ایکس به فضای اپیدورال ستون فقرات سوزن کوچکی را هدایت می‌کند. مقدار کمی کنتراست (رنگ) تزریق می‌شود تا اطمینان حاصل شود که سوزن به درستی در فضای اپیدورال قرار گرفته است. مخلوطی از داروی بی‌حسی (بی‌حسی) و ضد التهابی (کورتیزون / استروئید) تزریق می‌شود.

پس از یک تزریق اپیدورال کورتیکواستروئید چه اتفاقی می‌افتد؟


بيمار به مدت 30 تا 60 دقيقه به محل بهبودي منتقل می‌شود و تحت نظر پزشكان قرار می‌گیرد. قبل از ترخیص ، از بیمار خواسته می‌شود طی هفته آینده میزان تسکین درد خود را با استفاده از یک برگه ارزیابی بعد از تزریق (“خاطرات درد”) ثبت کند.

پس از انجام عمل ، می‌توانید به خانه برگردید. معمولاً روز دیگر می‌توانید به فعالیت‌های عادی برگردید. استروئیدها معمولاً طی 1 تا 3 روز شروع به کار می‌کنند. در بعضی موارد ، ممکن است تا یک هفته به زمان اضافی نیاز داشته باشید.

بسیاری از افراد پس از تزریق برای چندین ماه در بهبودی درد و عملکرد بدنی خود را احساس مثبتی پیدا می‌کنند. اگر تزریق مؤثر باشد ، می‌تواند تکرار شود. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی ، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر درد شما تسکینی نداشت، با پزشک خود مشورت کنید. این امر ممکن است نشانه این باشد که درد از جایی به غیر از عصب نخاعی نشات می‌گیرد.

پیگیری


در صورت نیاز، می‌توان یک قرار ملاقات پیگیری برای تزریق دوباره به منظور کاهش درد، انجام داد.

بسته به میزان تسکین درد بیمار ، تزریق بعدی ممکن است 2 هفته بعد از تزریق اول انجام شود. کمر یا پاهای بیمار ممکن است برای چند ساعت ضعف یا بی‌حسی داشته باشند. این موضوع انتظار می رود ، اما همیشه اتفاق نمی‌افتد.

خطرات تزریق استروئید اپیدورال چیست؟


تزریق استروئید اپیدورال به طور کلی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر عوارض جانبی دارید ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • “گرگرفتگی استروئیدی” یا گرگرفتگی صورت و قفسه سینه ، با گرما و افزایش دما برای چند روز
  • مشکلات خواب
  • اضطراب
  • تغییرات قاعدگی
  • احتباس آب
  • در موارد نادر ، دردی که بعد از انجام عمل برای چند روز افزایش می‌یابد

 سوالات متداول


این عمل چقدر طول می‌کشد تا انجام شود؟ 

تزریق واقعی فقط چند دقیقه طول می‌کشد. لطفاً حدود یک ساعت برای این عمل زمان کنار بگذارید. این وقت برای صحبت با پزشک قبل از عمل ، امضای رضایت نامه، قرار گرفتن در اتاق و معاینه توسط پرستار اتاق بهبودی پس از عمل  می‌باشد.

چه داروهایی تزریق می‌شوند؟

تزریق شامل ترکیبی از داروهای بی‌حسی موضعی (به عنوان مثال بوپیواکائین یا لیدوکائین) و داروی استروئیدی (مانند سلستون یا دکادرون) است.

آیا این روش خطری نیز به همراه خواهد داشت؟

تمام مراحل با تزریق مقدار کمی از بی‌حسی موضعی از طریق یک سوزن بسیار کوچک شروع می‌شود. احساس بی‌حسی موضعی و بی‌حس شدن و سوزش بدن هنگام بی‌حس کردن موضعی باعث بی‌حس شدن پوست می‌شود. بعد از بی‌حس شدن پوست ، تزریق و وارد شدن سوزن به بدن مانند احساس فشار جزئی در آن ناحیه می‌باشد. همچنین می‌توانید مقداری آرام بخش خوراکی یا داخل وریدی نیز مصرف کنید.

آیا در هنگام انجام این عمل “در حالت خوابیده” خواهم بود؟

این انتخاب مال شماست. می‌توانید این روش را فقط تحت بی‌حسی موضعی انجام دهید. همچنین می‌توانید از یک آرام بخش داخل وریدی استفاده کنید که می‌تواند شما را بسیار راحت نگه دارد. اینکه شما در هنگام عمل خوابیده باشید یا خیر یک انتخاب متغیر می‌باشد و بسته به سطح راحتی شما ، ممکن است به صورت جزئی هوشیاری کمی داشته باشید و بدون توجه به مقدار آرامش بخش ، شما باید 6 ساعت قبل از این عمل چیزی نخورید یا چیزی ننوشید و باید همراه خود راننده و فرد همراه داشته باشید. هنگام انتخاب آرام بخش، خوب است که داروهای خود را با یک لیوان آب مصرف کنید.

این عمل چقدر طول می‌کشد؟ 

اثر طولانی مدت دارو را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. معمولاً اثر فوری عمل  ناشی از داروی بی‌حسی موضعی تزریق شده است. این اثر در عرض چند ساعت از بین می رود. استروئید پس از 2-7 روز شروع به کار می‌کند و اثر آن می‌تواند برای چند روز و به مدت طولانی و معقول ادامه یابد.

در حالت عادی چند تزریق باید داشته باشم؟

سری معمولی از تزریق‌ها برای سه مورد است که حدود دو هفته از هم فاصله دارند. بعد از تزریق باید انتظار بهبود کلی تدریجی درد را داشته باشید. اما اگر درد پس از تزریق از بین برود ، دیگر نیازی به تزریق دیگر نخواهید داشت ، مگر اینکه مقداری از درد آن برطرف نشده باشد. همچنین ممکن است پزشک به شما در مشاوره در مورد این امر کمک کند.

آیا می‌توانم بیشتر از سه تزریق داشته باشم؟

بعد از اولین سری از تزریق سه گانه ، باید حداقل 6 ماه تا یک سال صبر کنید تا بتوانید تعداد بیشتری داشته باشید.

چگونه می‌توانم بدانم که آیا این روش کمکی خواهد کرد یا نه؟

پیش بینی میزان مفید بودن تزریق بسیار دشوار است. به طور کلی ، بیمارانی که علائم ” رادیکولار ” دارند (تشعشع بیرونی یا رو به پایین ، مانند سیاتیک) نسبت به بیمارانی که فقط درد کمر دارند ، بهتر به تزریق پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فهرست

مشاوره تلفنی

نوبت گیریمشاوره رایگان تعیین وقت