وقتی صحبت از درد مزمن می‌شود، زنان و مردان با هم برابر نیستند. زنان در صدر درجه بندی کسانی که با درد مزمن مواجه هستند قرار دارند. کمردرد به صورت کمر درد حاد (یا کوتاه مدت) و کمر درد مزمن طبقه بندی می‌شود. کمردرد حاد از چند روز تا چند هفته ادامه دارد و بیشتر موارد کمردرد حاد به خودی خود برطرف خواهند شد. در صورتی که کمردرد مزمن بیش از 3 ماه طول می‌کشد و اغلب شدیدتر می‌شود. تفاوت‌ها و تغییراتی در ساختار لگن، عوامل هورمونی و تأثیر بارداری اغلب برای توجیه اینکه چرا زنان متحمل درد مزمن می‌شوند بیان می‌شود.

کمر درد می‌تواند از خفیف، مبهم و دردی ناراحت کننده تا دردی شدید، مداوم و ناتوان کننده متغیر باشد. احساس درد در کمر می‌تواند دامنه حرکت را محدود کرده و عملکرد عادی فرد را مختل کند. اگر درد شما بدتر و مداوم شده است و انجام کارهای روزانه‌تان ، خصوصاً خوابتان را مختل ساخته است، پس نیاز است که به یک پزشک مراجعه کنید.

کمر درد زنان با روش‌های مختلف مانند ورزش، ماساژ و طب فیزیکی بهبود می‌یابد.  دکتر سعیدی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بعد از معاینه دقیق بیمار بهترین برنامه درمانی را بر اساس شرایط خاص هر فرد تجویز خواهند کرد.

انواع کمر درد زنان


درد مکانیکی

این شایع‌ترین نوع درد است. این نوع از درد ناشی از مفاصل ، رباط‌ها ، عضلات یا استخوان‌هایی است که در داخل یا در اطراف ستون فقرات قرار دارند. این درد ممکن است بر اساس فعالیت ، ایستادن ، نشستن و غیره متفاوت باشد. این درد بیشتر در باسن ، قسمت بالای پاها و قسمت پایین کمر احساس می‌شود.

درد رادیکولار

این درد هنگامی ایجاد می‌شود که ریشه عصب نخاعی ملتهب شود. این نوع درد ممکن است الگوی ریشه عصبی را دنبال کند. این دردی از نوع سوزشی است و احساس تیزی (تیر کشنده) دارد. این نوع درد همچنین با بی‌حسی یا ضعف همراه است.

علت کمر درد در زنان


تعیین علت دقیق بروز کمردرد در زنان ممکن است دشوار باشد. در بیشتر موارد ، کمردرد ممکن است نشانه‌ای از دلایل مختلفی از جمله هر یک از موارد زیر باشد:

  • استفاده بیش از حد ، فعالیت شدید یا استفاده نادرست (مانند بلند کردن مکرر یا اجسام سنگین ، قرار گرفتن در معرض لرزش برای مدت طولانی)
  • صدمه
  • تحلیل رفتن و ساییده شدن مهره‌ها (غالباً در اثر فشارهایی بر روی عضلات و رباط‌هایی که ستون فقرات را نگه می‌دارند، یا ناشی از اثرات ناشی پیری)
  • عفونت
  • توده‌ی غیرطبیعی (تومور)
  • چاقی (اغلب باعث افزایش وزن بر روی ستون فقرات و فشار روی دیسک‌ها می‌شود)
  • ضعف کشیدگی طبیعی عضله در کمر
  • تنش یا اسپاسم عضلانی
  • رگ به رگ شدن
  • پارگی عضلات یا رباط‌ها
  • مشکلات مفصلی (مانند تنگی کانال نخاع)
  • دیسک بیرون زده یا فتق دیسک (لغزش)
  • بیماری (مانند استئوآرتریت یا آرتروز، اسپوندیلیت ، شکستگی فشاری)

دیگر علت‌های کمر درد در زنان


استرس و اضطراب داشتن

 “چشم انداز عاطفی می‌تواند پیش بینی کننده‌ی بزرگی برای کمردرد باشد. پریشانی و اندوه روانی، خود به صورت فیزیولوژیکی پدید می‌آید. اگر برای مدت طولانی ایستاده باشید، این فشار عضلات می‌تواند منجر به درد و اسپاسم شود. نواحی متداولی برای کمر درد ناشی از استرس شامل ناحیه گردن و شانه و ناحیه‌ی پایین کمر می‌شوند. تکنیک‌های آرامش بخشی را مانند تنفس عمیق امتحان کنید (به آرامی تا چهار شماره نفس عمیق بکشید، برای یک شماره از چهار شماره نفستان را نگه دارید و یک دفعه و در یک شماره آن را بیرون دهید) ، پیاده روی کنید یا یوگا انجام دهید.

کفش‌هایی با پاشنه‌ی خیلی بلند

کفش‌هایی با پاشنه‌ی خیلی بلند

 

مجموعه کفش‌های شیک شما ممکن است برای کمر شما مضر باشند. کفش‌های پاشنه بلند مرکز ثقل شما را دور می‌کنند. با پوشیدن این کفش‌ها، پاشنه پا باعث می‌شود تا شما رو به جلو بمانید و راه بروید، فشار بیشتری به کف پا وارد کنید و  این باعث شود تا پشت ساق پایتان کاملاً کشیدن نشود. این کار، فشار و استرس بیشتری به قسمت پایین کمر وارد می‌کند و می‌تواند باعث کمر درد شود. ”اگر برای کارتان باید کفش پاشنه بلند بپوشید، یک جفت کفش پیاده روی مناسب برای رفت و آمد به محل کار با خود داشته باشید و در محل کار آن‌ها را عوض کنید.

نخوردن غذاهای سالم و تازه

نخوردن غذاهای سالم و تازه

 

در یک مطالعه نشان داده شده است که حدود 31 درصد از خانم‌ها و 25 درصد از مردانی که از کمردرد رنج می‌برند، شکایاتی از دستگاه گوارش نیز داشته‌اند، مانند درد شکم یا عدم تحمل غذا هستند. ارتباط بین تغذیه و کمردرد ممکن است مربوط به التهاب باشد. غذاهای پر چربی و با قند فراوان، باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شوند ، که کمر درد نیز یکی از این موارد است. تا حد امکان، به جای خوردن غذاهای فرآوری شده، غذاهای کامل و تازه بخورید. “همیشه پروتئین هایی مانند گوشت بدون چربی یا لوبیا، دانه‌های کامل و سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای و سبزیجات مصرف کنید ” .

پوشیدن شلوار خیلی تنگ

پوشیدن شلوار خیلی تنگ

 

پوشیدن شلوار جین چسبان می‌تواند مشکلات متعددی را برای کمرتان در پی داشته باشد.  در یک مطالعه  ثابت شد که 73 درصد از خانم‌ها به دلیل نوع لباس پوشیدنشان دچار کمردرد شده‌اند. شلوار جین چسبان ، کفش پاشنه بلند و استفاده از کیف بزرگ، از جمله دلایل اصلی کمر درد در زنان بودند. لباس‌هایی را انتخاب کنید که نرم و راح باشند، به دنبال پارچه‌هایی باشید که کمی کشش داشته باشند. امتحان کنید که به راحتی بتوانید یک انگشت خود را در زیر قسمت کمر شلوارتان ببرید.

یک جا نشینی و بی تحرکی

بی تحرکی یکی از مضرترین کارهایی است که می‌توانید نسبت به بدن خود انجام دهید.  “عضلات شما کم‌کم به  آن حالت نشسته‌ای که همیشه دارید عادت می‌کنند، و درنتیجه خشک و سفت خواهند شد.” برای مقابله با خشکی و سفتی عضلات ناشی از نشستن، هنگام بیدار شدن، عضلات پشت بدنتان را بکشید (مانند عضلات آشیل در مچ پا، عضلات پشت ساق پا، عضلات همسترینگ و گلوتئال). “هنگامی که عضلات شروع به سفت شدن می‌کنند ، قسمت پایین کمرتان شروع به احساس درد می‌کند. پزشکان همچنین توصیه می‌کنند که در وسط روز و قبل از خواب، یک کشش  سریع در بدنتان داشته باشید. “همچنین ایده خوبی است که در طول روز چند بار از جای خود بلند شوید و راه بروید ، و مراقب باشید که هنگام نشستن ، کمرتان به جایی تکیه داده شود و قوز نکنید.”

 سیگار کشیدن

افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر در معرض درد مزمن کمر هستند. در طی مطالعات انجام شده، کمردرد در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، کمترین میزان را نشان داد و با افزایش میزان مصرف سیگار ، افرادی که  سیگاری بودند، بیشترین میزان کمردرد را داشتند.

ورزش نکردن و بی اعتنایی به تمرینات ورزشی

ورزش نکردن و بی اعتنایی به تمرینات ورزشی

 

با داشتن یک هسته قوی بدن می‌توان با کمر دردی مقابله کرد. اگر عضلات شکم ضعیف باشد، کمرتان باید سخت‌تر کار کند، که این امر می‌تواند منجر به کمردرد شود. تمرینات پلانک، سوپرمن یا سگ پرنده (چند پوزیشن در یوگا) را امتحان کنید ، که ماهیچه‌های راست کننده ستون مهره‌هایتان را (erector spinae)  درگیر کرده و به حفظ وضعیت صحیح قرارگیری بدن کمک می‌کند. در طول روز به قسمت میانی بدن خود توجه کنید. ” قسمت هسته‌ی بدن شما (ناحیه شکمی) هرگز نباید شل باشد ، چه شما در حالت نشسته باشید و یا راه می‌روید، باید عضلات شکمتان را سفت نگه دارید. زیرا در غیر این صورت خود را در معرض خطر ایجاد درد قرار می‌دهید.”

بارداری

در دوران بارداری ، خانم‌ها ممکن است دچار درد پایین کمر شوند. این درد ممکن است هم‌زمان با دردی باشد که تا پا یا کف پا کشیده می‌شود . یک خانم غیر باردار نیز می‌تواند  دچار این نوع درد شود. کمر درد در دوران بارداری نیز به دلیل وزن اضافی  است که کمرتان از آن متحمل  می‌شود.

بچه داری

وظایف مادری چندان آسان نیست. هنگامی که مادر می‌شوید، کمر متحمل کارهای بیشتری می‌شود. خم شدن یکی از فعالیت‌های متداول و معمولی است که یک مادر باید انجام دهد. بچه‌داری، ازجمله شستن ظرف‌ها ، چیدن اسباب‌بازی‌ها و چه برای بلند کردن و گرفتن کودک، فشار زیادی به کمرتان وارد می‌کند.

قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب

شانه‌های جمع و گرد شده، نه‌تنها حالت بدی به بدنتان می‌دهند، بلکه همچنین فشار زیادی را به کمرتان وارد می‌کنند. این حالت بدن، فقط فرم طبیعی ستون فقراتتان را از بین می‌برد و از این رو فشار بیشتری به کمر وارد می‌کند. این مشکل نه تنها در زنان شایع است بلکه در مردان نیز مشاهده می‌شود.

درد پایین شکم

درد پایین شکم نیز می‌تواند دلیلی برای کمردرد باشد. بیماری التهابی لگن، یک عفونت باکتریایی است که باعث درد زیر معده و درد شکم در خانم‌ها می‌شود. این عفونت همچنین منجر به تب، اسهال یا خستگی مفرط می‌شود. پانکراتیت یا نیز می‌تواند باعث درد کمر در خانم‌ها گردد. این بیماری به التهاب پانکراس یا لوزالمعده برمی‌گردد، که هورمون‌های ضروری برای پردازش غذاها را تولید می‌کند. کمر درد و درد شکم نیز می‌تواند در اثر اشکال مختلفی از سرطان یا تومورهایی مانند سرطان تخمدان ایجاد شود.

درد کشاله

اختلال در عملکرد مفصل ساکروایلیاک یکی دیگر از دلایل درد کشاله ران در زنان است. این اختلال همچنین باعث ایجاد درد در نواحی دیگری مانند لگن ، باسن و پا می‌شود. همچنین منجر به احساس سوزش در لگن می‌شود. زنان باردار نیز ممکن است با این نوع درد روبرو شوند. یکی دیگر از علل درد کشاله ران، درد شکم و کمردرد در خانم‌ها، پيلونفريت (عفونت كليه در اثر هجوم باكتري به كليه) است.

درد  سمت چپ کمر و درد سمت راست کمر

گاهی اوقات ، درد کمر فقط در یک طرف است. دلایل مختلفی برای این نوع درد وجود دارد؛ به عنوان مثال، درد پهلو. این نوع درد معمولاً در یک طرف کمر شدیدتر است. درد پهلو معمولاً موقتی است اما اگر درد پایدار باشد ممکن است نشانه ب یک وضعیت و بیماری جدی باشد. سیاتیک نیز علت بروز درد در سمت راست یا چپ کمر است.

راه‌های درمان کمردرد در خانم‌ها


درمان کمردرد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اصلاح و تغییراتی در نوع فعالیت
  • دارو
  • توان‌بخشی جسمی ، درمان فیزیکی یا هر دو
  • مانوپولاسیون (دست‌کاری) استخوانی
  • کاردرمانی
  • کاهش وزن (در صورت اضافه‌وزن)
  • سیگار نکشیدن و ترک آن
  • پیروی از یک برنامه پیشگیری (طبق دستور پزشک)
  • عمل جراحی
  • دستگاه‌های کمکی (مانند پشتی‌های مکانیکی برای کمر)

طب فیزیکی برای درمان کمردرد خانم‌ها


توان‌بخشی اغلب بخشی از روند درمانی کمردرد است. به‌طورکلی 3 مرحله توان‌بخشی برای کمردرد وجود دارد.

  • مرحله‌ی حاد. در طی این مرحله اولیه ، فیزیوتراپیست طرحی را برای کاهش درد کمر اولیه و منبع التهاب تهیه می‌کند. این برنامه ممکن است شامل استفاده از تکنیک اولتراسوند، تحریک الکتریکی یا تزریقات تخصصی باشد.
  • مرحله‌ی بازیابی. هنگامی که درد و التهاب اولیه بهتر شد، فیزیوتراپیست تمرکز خود را برای کمک به شما در بازگشت به فعالیت‌های عادی روزانه قرار خواهد داد، درحالی‌که یک برنامه ورزشی تخصصی را برای بازیابی انعطاف‌پذیری و قدرت آغاز می‌کند.
  • مرحله‌ی نگهداری. در این مرحله، روش‌هایی برای جلوگیری از آسیب و فشار بیشتر به کمر، و نحوه شروع یک برنامه تناسب اندام برای کمک به افزایش بیشتر قدرت و استقامت یاد خواهید گرفت.

آیا می‌توان از کمر درد جلوگیری کرد؟


روش‌های زیر ممکن است به جلوگیری از کمردرد کمک کنند:

  • از تکنیک‌های صحیحی برای بلند کردن اجسام استفاده کنید
  • در هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن وضعیت صحیح بدن خود را حفظ کنید
  • مرتباً ورزش کنید (با انجام کشش مناسب قبل ورزش)
  • سیگار کشیدن را ترک کنید
  • وزن سالم خود را حفظ کنید
  • استرستان را کاهش دهید زیرا ممکن است باعث ایجاد تنش عضلانی شود

مقالات مرتبط

فهرست
مشاوره رایگان Call Now Buttonتعیین وقت
× مشاوره رایگان در واتساپ