دیسک گردن؛ علت، علائم و درمان بدون جراحی با روش‌های طب فیزیکی و ورزشی

1

دیسک گردن (یا فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن) باعث درد گردن و بازو می‌شود. در اصطلاح پزشکی به این مشکل دیسک گردن «پرولاپس دیسک گردن» گفته می‌شود. این عارضه بیشتر در گرو‌ه‌های سنی 30 تا 50 سال رخ داده و به ندرت در افراد خارج از این گروه‌های سنی دیده می‌شود. دیسک کمر از دیسک گردن شایع‌تر است.

نکته مهمی که باید در مورد دیسک گردن دانست این است که شناخت عارضه و علت آن باعث جلوگیری از بدتر شدن آن می‌شود. بنابراین اگر دچار دیسک گردن هستید بهتر است به یک فیزیوتراپ مجرب مراجعه کنید که بتواند علت مشکلتان را مشخص کرده و با ارائه توصیه‌هایی در مورد سبک زندگیتان به کنترل بیماری زمینه‌ای شما کمک کند و در مرحله بعد یک روش درمانی مناسب با شرایطتان را برای شما تجویز کند.

دکتر سعیدی و همکاران ایشان با داشتن چنین دانشی در حوزه فیزیوتراپی، باید و نبایدهایی که باید در خانه رعایت کنید را برایتان تجویز کرده و به شما برای انجام تمرینات ورزشی مناسب در خانه و محل کارتان کمک می‌کنند. همچنین، با توجه به شیوه کاری و رفتاری ایشان و دستگاه‌های مدرنی که در اختیار دارند، قطعاً خواهید توانست در زمینه درمانتان به ایشان اعتماد کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد فتق دیسک گردن کسب کرده یا مایلید دکتر سعیدی شما را ویزیت کند می‌توانید با ما با 02166533245 تماس بگیرید.

آناتومی

بین هر دو مهره یک دیسک بین مهره‌ای وجود دارد. در گردن 7 مهره وجود دارد که از بالا به پایین، C1 تا C7 نامیده می‌شوند. دیسک بین مهره های گردن بیشتر بین C5 و C6 و C6 و C7 اتفاق می‌افتد.

هر دیسک یک لایه بیرونی فیبری محکم دارد که یک هسته ژله مانند را احاطه کرده است. وارد آمدن فشار مکرر و استفاده بیش از حد از گردن منجر به تخریب لایه بیرونی دیسک می‌شود. با شدت یافتن این تخریب، ماده هسته از دیسک بیرون می‌‌زند.

untitled-2

علل و عوامل خطرزا

عوامل خطرزایی که منجر به دیسک گردن می‌شوند عبارتند از:

• ژنتیک
  • آسیب‌هایی مانند آسیب ناشی از حوادث یا شرایط شغلی
  • سر و گردن به جلو
  • سایر مشکلات مربوط به دیسک ازجمله: دیسک کمر، آرتروز گردن

نشانه‌ها و علائم

مبتلایان به دیسک گردن درد شدیدی را در گردن، شانه‌ها و پایین بازوی خود احساس می‌کنند. این درد با حرکت دادن گردن و حتی با سرفه یا عطسه کردن بدتر می‌شود. گاهی درد آنقدر شدید می‌شود که بیمار دیگر قادر به خوابیدن نیست. اسپاسم عضلانی نیز یکی از علائم شایع این عارضه است.

تشخیص

با دریافت تاریخچه درد شدید گردن بیمار و درد دست مرتبط با آن، باقی فرایند تشخیص کار پیچیده‌ای نخواهد بود، اگرچه در برخی موارد به انجام آزمایش‌های بیشتری نیاز پیدا می‌شود. برای مثال، انجام یک ام‌آرآی به تشخیص دیسک گردن کمک می‌کند.

درمان

هنگام بروز علائم، بیمار می‌بایست به یک فیزیوتراپ مجرب مراجعه کرده و درمان‌های غیرجراحی را به عنوان کمک‌های اولیه دریافت کند. نوع درمان متناسب ارائه شده به شرایط و نیازهای شما بستگی دارد که توسط متخصص ارزیابی شده و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین، در چنین شرایطی بسیار مهم است که توسط یک فیزیوتراپ ارزیابی شوید. در مطب دکتر سعیدی انواع مختلفی از درمان‌های غیرجراحی ارائه می‌شود، از جمله:

• تزریق
  • ترکشن
  • تی‌ان‌اس
  • ماساژ درمانی
  • فیزیوتراپی و ورزش

تزریق

انواع مختلفی از تزریقات از جمله مفصل فاست، اپیدورال و رادیوفرکوئنسی وجود دارد که در صورت شدید بودن درد، برای تزریق به ناحیه دارای دیسک تجویز می‌شوند.

تزریق اپیدورال

در این روش، که تحت فلوروسکوپی انجام می‌شود، استروئیدها به همراه یک ماده بی‌حس کننده و مسکن، جهت کاهش ورم و التهاب اعصاب، به فضای اپیدورال ستون فقرات تزریق می‌شود.

تزریق اوزون

اکسیژن خالصی که در روش اوزون درمانی تزریق می‌شود فشار وارده بر دیسک گردن را کاهش می‌دهد. برای دستیابی به بهترین نتیجه در کوتاه‌ترین زمان، تکرار تزریق با فواصل 2 هفته‌ای ضروری خواهد بود.

ترکشن

ترکشن درمانی بسیار مؤثری برای درد گردن و بازوی ناشی از دیسک گردن است. در این روش با وارد آوردن نیروی کششی به سمت بالا، طول گردن افزایش یافته و فشار وارده بر دیسک‌های گردن کاهش می‌یابد. کاهش فشار وارده بر دیسک‌ها به برگشت ماده بیرون زده از دیسک به درون آن کمک می‌کند.

4

دستگاه‌های تی‌ان‌اس (TENS)

دستگاه‌های تی‌ان‌اس گزینه ایده‌آلی برای تسکین درد گردن هستند. این دستگاه‌ها کاربری آسانی داشته و تأثیر آن‌ها در تسکین درد ناشی از عارضه‌هایی مانند آرتروز و سیاتیک نیز در تحقیقات علمی ثابت شده است. دستگاه‌های تی‌ان‌اس پالس‌های الکتریکی کوچکی را از طریق پوست به بدن منتقل می‌کنند که باعث تحریک پایانه‌های عصبی و در نتیجه تسکین درد بدون نیاز به دارو می‌شوند.

5

ماساژ درمانی و بسته‌های حرارتی

یکی از گزینه‌های درمانی بی‌نظیر ما صندلی ماساژ است. این صندلی‌ها که تأثیر تکنیک‌های مختلف ماساژ مانند ورز دادن، ضربات کوتاه، سوئدی و شیاتسو را دارند، قطعاً باعث خواهند شد ریلکس شوید و احساس شادابی کنید. همچنین می‌توان برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها و درد شانه‌ها، کمر و ستون فقرات و اطراف آن‌ها، از بسته‌های حرارتی در کنار ماساژ درمانی استفاده کرد.

6

گردن‌بند‌های طبی

در درمان خشکی و درد گردن و عارضه‌های مرتبط با آن‌ها می‌توان از گردن‌بند‌های طبی استفاده کرد. گردن‌بند طبی، که برای نگه‌داشتن گردن و کمک به تحمل وزن سر طراحی شده است، باعث کاهش فشار وارده بر عضلات گردن و رفع گرفتگی آن‌ها می‌شود.

ورزش‌های گردن

ورزش‌هایی وجود دارد که می‌توانند به افزایش قابلیت حرکت گردنتان کمک کنند. در ادامه بعضی از این ورزش‌ها را توضیح می‌دهیم.

تمرین غبغب

چانه را به طرف گردن و کمی پایین ببرید. سر را به آرامی تا جایی که می‌توانید به عقب ببرید و این وضعیت را 4 ثانیه حفظ کنید.

7

اکستنشن در حالت نشسته

در حالی که نگاهتان به سقف است، به آرامی گردن را عقب ببرید، تا جایی که کشش خفیف تا متوسط و بدون دردی را در آن احساس کنید.

8

فشردن تیغه شانه‌ها

تیغه شانه‌ها را تا حد فشردگی و تا جایی که باعث درد نشود به هم نزدیک کنید.

9

پیشگیری

مشکلات تخریبی گردن و دیسک گردن اغلب ناشی از وضعیت قرارگیری بدن در حین کار هستند. برای مثال، نکات بسیاری در مورد نشستن در مقابل یک رایانه و کار کردن با آن وجود دارد که رعایت آن‌ها از بروز مشکلات گردن و کمر جلوگیری می‌کند.