هنگامی که به مسئله کمر درد می‌پردازیم متوجه می‌شویم که یک نسخه درمانی برای همه افراد کاربرد ندارد. درد کمر می تواند در هر نقطه از ستون فقرات یا در عضلات اطراف آن رخ دهد و شدت بروز و تعداد دفعات درد در افراد مختلف متفاوت است. از آنجایی که ستون فقرات و وظیفه محافظت از تعداد زیادی از اجزای سیستم اعصاب مرکزی را بر عهده دارد و هر نوع درد کمر می تواند یک علامت هشدار مبنی بر بروز آسیب دیدگی باشد و باید فورا به درمان آن پرداخت. در صورتی که درد کمر درمان نشود برخی از علل بروز آن می تواند باعث آسیب دیدگی دائمی عصب یا ستون فقرات شوند. کنترل درد کمر به علائم و نشانه هایی که بیمار دارد بستگی دارد. اولین مرحله در خط درمان، کنترل درد و به دست آوردن توانایی حرکتی است. همه افراد شبیه هم نیستند به همین دلیل متخصص فیزیوتراپی سعی می کند به طراحی یک برنامه درمانی بپردازد که با شما و شرایطی که دارید مطابقت داشته باشد.

انواع درد کمر

کمردرد-min

درد کمر می تواند به صورت مزمن یا شدید به وجود بیاید. در صورتی که درد کمر شدید باشد معمولاً علائم و نشانه های آن به صورت ناگهانی و موقت ایجاد می شوند. در مواردی که درد کمر مزمن است درد به طور منظم و با گذر زمان بر می گردد و گاهی اوقات نیز غیر قابل پیش بینی است و باعث می شود انجام دادن فعالیت های روزمره برای شما دشوار باشد. درد کمر می‌تواند به دلایل متعددی به وجود بیاید که برخی از آنها عبارتند از:

• دیسک کمر
  • گرفتگی عضلات به علت استفاده بیش از حد یا نامناسب بودن حالت بدن
  • آسیب دیدگی عضلانی
  • فشرده شدن اعصاب
  • تنگ شدن فضای کانال نخاعی
  • شکستگی مهره
  • پوکی استخوان
  • بالا رفتن سن و رسیدن به دوران پیری
  • عفونت ستون فقرات که باعث التهاب می‌شود
  • اسکولیوز
  • تومور
  • بیماری تحلیل برنده دیسک

نواحی کمر و ستون فقرات توسط چندین بخش از هم جدا می شوند که عبارتند از مهره های گردن، مهره های قسمت قفسه سینه و مهره های قسمت پایین کمر. عبارت ضعف میانی کمر یک عبارت کلی است که منظور از آن نواحی زیر دنده ها و بالای لگن است. درد قسمت میانی و قسمت قفسه سینه به اندازه درد گردن و قسمت پایین کمر شایع نیست زیرا مهره های قسمت میانی ستون فقرات به اندازه مهره های قسمت پایین ستون فقرات نمی چرخند. این مهره ها به حرکت کردن سر و لگن کمک می کند و به همین دلیل درد قسمت میانی و بالای کمر اغلب به عنوان یک علامت و چیزی به غیر از تحت فشار قرار گرفتن عضلات در نظر گرفته می شود.

درد ستون فقرات ناحیه قفسه سینه

ستون فقرات ناحیه قفسه سینه از ۱۲ عدد مهره ساخته شده است که دنده ها را به هم متصل می‌کنند و از این ناحیه تحت عنوان قسمت بالای کمر یاد می شود. هنگامی که درد این ناحیه را با درد گردن و درد در قسمت میانی کمر یا درد قسمت پایین آن مقایسه می کنیم متوجه می شویم که احساس درد در ناحیه قفسه سینه بیشتر به دنبال یک بیماری جدی به وجود می آید به همین دلیل باید به برخی از علائم و نشانه هایی که به شرح زیر می باشند توجه کامل داشته باشید:

• تب و یا لرز
  • کاهش بی دلیل و غیر عادی وزن
  • بد شکلی قابل توجه بدن
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد عصب در ناحیه پا یا پایین بدن
  • سفتی شدید بدن به ویژه در هنگام صبح که می تواند نشان دهنده روماتیسم مفصلی باشد
  • آسیب دیدگی بدن به دنبال تصادفات خودرویی
  • شروع درد قبل از سن ۲۰ سالگی
  • شروع درد پس از سن ۵۰ سالگی
  • درد شدید و مداوم که با تغییر حالت بدن بهبود پیدا نمی کند

درد قسمت میانی کمر

اگر چه گاهی اوقات در قسمت میانی کمر مترادف با درد ستون فقرات ناحیه قفسه سینه در نظر گرفته می شود معمولاً از این درد تحت عنوان دردی که در قسمت بالای ناحیه لومبر ستون فقرات اما زیر قفسه سینه رخ میدهد یاد می شود. در مواردی که شما دچار این نوع درد هستید ممکن است علائم و نشانه هایی که دارید مبهم باشد و تشخیص آنها دشوار باشد که این امر می‌تواند در مواردی که شما دچار درد مزمن هستید بسیار ناراحت کننده باشد. عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند ریسک بروز درد در قسمت میانی کمر را افزایش دهد که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

• چاقی و اضافه وزن
  • نداشتن فعالیت جسمانی
  • استرس و اضطراب
  • سیگار کشیدن

این نوع درد هم مانند درد ستون فقرات ناحیه قفسه سینه می تواند با برخی از علائم و نشانه های غیر عادی از قبیل تب و لرز، سرگیجه یا کاهش بی دلیل وزن همراه باشد. در صورتی که شما با این علائم و نشانه ها مواجه شدید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

راه های درمان کمر درد

درمان کمردرد به علت بروز و محل بروز درد بستگی دارد اما می توان تعداد زیادی از بیماری‌ها را حداقل به صورت نسبی به کمک یک مجموعه از روش‌های غیر تهاجمی از قبیل ماساژ درمانی تخصصی، فیزیوتراپی و سایر روش هایی که میتوان در منزل انجام داد بهبود بخشید.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم می تواند به تسکین درد کمک کند البته شواهد محدودی در این زمینه وجود دارد. اکثر افراد ترجیح می دهند که از کمپرس گرم یا بطری آب داغ استفاده کنند و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه آن را روی کمر خود قرار دهند. رفتن به استخر یا سونا نیز موثر می باشد.

مصرف قرص مسکن

استفاده کوتاه مدت از داروهای مسکن می‌تواند در کنترل درد و کمک به بهبود توانایی حرکتی سودمند باشد. مصرف پاراستامول و داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب به عنوان اولین خط درمان در نظر گرفته می شود. معمولاً توصیه می شود که این داروها را تا زمانی مصرف کنید که لازم است. در صورتی که درد باعث محدود شدن توانایی شما برای انجام امور روزمره و کاری شده است تسکین درد می تواند به شما کمک کند به انجام فعالیت‌های خود بپردازید زیرا با افزایش توانایی حرکتی از میزان سفتی بدن شما نیز کاسته می شود.

تزریق اپی دورال

تزریق اپی دورال  که شامل تزریق مواد ضد التهاب است می‌‌تواند در بیمارانی که دچار پا درد یا درد انتشار دهنده هستند و علائم و نشانه‌های آنها طی مدت شش هفته بهبود پیدا نکرده است باشد. تزریق اپی دورال در بیمارانی که درد ارجاع دهنده ندارند توصیه نمی‌شود. تزریق اپی دورال معمولا توسط متخصص درد یا متخصص مغز و اعصاب انجام می‌شود.

فیزیوتراپی-min

متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به شما برای شناسایی عواملی که باعث درد و مشکلات کمر می‌‌شوند کمک کند، یک برنامه درمانی را برای کنترل درد طراحی کند  که با شرایط شما مطابقت داشته باشد. او همچنین به بررسی شرایط شما می‌پردازد تا اگر دچار یک مشکل زمینه‌ ای هستید که باعث درد کمر شده است بتواند آن را تشخیص دهد. در مواردی که شما دچار درد خفیف کمر هستید هر چه زودتر فعالیت جسمانی خود را شروع کنید بهتر است چرا که دیگر نظرات قدیمی مبنی بر استراحت در بستر برای تسکین طرز کمر طرفداری ندارد در واقع تحقیقات به خوبی نشان داده که داشتن فعالیت جسمانی می‌‌تواند در اکثر موارد به کاهش درد و کوتاه شدن دوران بهبود کمک کند. متخصص فیزیوتراپی می‌تواند تمریناتی را به شما یاد دهد که به بهبود شرایطی که دارید کمک می‌کند. متخصص فیزیوتراپی می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

• ارزیابی شما و ارائه نکات مهم در خصوص درد کمر
  • درمان دستی و حرکت دادن مفاصل در صورت نیاز
  • انجام دادن برخی فعالیت‌های ورزشی خاص به منظور کنترل درد
  • آموزش نحوه کنترل مشکلات مرتبط با کمر در آینده
  • توصیه در خصوص بازگشت به محل کار و انجام دادن فعالیت‌های روزمره و ورزشی
  • ارزیابی محل کار شما و میز و صندلی مورد استفاده برای جلوگیری از بدتر شدن درد

آیا فیزیوتراپی واقعا تاثیری دارد؟

فیزیوتراپی می‌تواند تفاوت‌های زیادی در درد کمر شما به وجود بیاورد و به شما برای درمان و کنترل درد کمک کند. مهمتر از همه آنکه متخصص فیزیوتراپی می‌تواند از شما حمایت کند تا دوباره توانایی عملکردی خود را به دست بیاورید و در آینده نیز سالم بمانید.

ورزش درمانی

ورزش درمانی-min

به نظر می‌رسد که انواع مختلفی از دردهای کمر به کمک برخی تمرینات ورزشی بهبود پیدا می‌‌کند. این تمرینات عبارتند از تمرینات ورزشی هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و تمریناتی که با هدف بهبود حالت بدن قدرت و توانایی حرکتی ستون فقرات انجام می‌شوند. هیچ ‌گونه شواهد و مدارکی وجود ندارد که نشان دهد یکی از این تمرینات ورزشی بهتر از سایر حرکات است. مهمترین فاکتور برای تسکین درد کمر این است که بیماران بتوانند با گذر زمان برنامه ورزشی خود را دنبال کنند. به این ترتیب شما باید یک نوع فعالیت جسمانی را انتخاب کنید که از انجام آن بیشترین لذت را می‌‌برید و بدون مشکل یا کمترین مشکل به تکرار آنها می‌‌پردازد. به خاطر داشته باشید که تعداد زیادی از سرگرمی‌ها و فعالیت‌های روزمره نیز به عنوان تمرین ورزشی در نظر گرفته می‌شوند از قبیل باغبانی، چمن زنی و استفاده از پله به جای آسانسور. انجام دادن تمریناتی که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم فقط چند دقیقه طول می‌کشد و پزشک به شما توصیه می‌کند که در طول روز به انجام آنها بپردازید تا از بروز درد کمر جلوگیری شود:

• کشش زانو به قفسه سینه حرکت است که شما باید برای انجام آن به پشت دراز بکشید و کف پای خود را به صورت صاف روی زمین قرار دهید و زانوهای خود را خم کنید. یکی از زانوهای خود را به سمت قفسه سینه کشیده و حدود ۵ ثانیه آن را نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که ستون فقرات شما به کف اتاق فشرده شده است. به نقطه شروع برگردید و این تمرین را با پای دیگر خود انجام دهید. ۲ تا ۳ بار این حرکت را با هر یک از پاهای خود تکرار نمایید.
  • برای حرکت پل باید در حالتی شبیه حرکت بالا قرار بگیرد و عضلات شکم و سرینی خود را منقبض کنید و لگن خود را به سمت بالا بکشید تا بدن شما در یک خط مستقیم قرار بگیرد. حدود سه ثانیه در این حالت بمانید و سپس به نقطه شروع برگردید. در روز اول این حرکت را ۵ بار تکرار کنید و سعی کنید با گذر زمان تعداد دفعات ورزش کردن خود را به ۵ بار برسانید.
  • برای انجام حرکت گربه باید کف دست از خانه‌های خود را روی زمین قرار دهید سپس به آرامی کمر خود را به سمت بالا خم کنید. به تدریج باید کمر خود را به سمت دیگر خم کنید و اجازه بدهید قسمت میانی کمر شما به سمت پایین کشیده شود. به نقطه شروع برگردید. این تمرین را روزی ۲ بار و هر بار ۳ تا ۵ مرتبه تکرار کنید.
  • برای فشار دادن حرکت به هم روی یک صندلی بنشینید که دسته ندارد و شما باید حالت صحیح بدن خود را حفظ کنید. بدون آن که حالت بدن خود را تغییر دهید هر دو دست خود را به هم فشار دهید و ۵ ثانیه در این حالت بمانید سپس به نقطه شروع برگردید و این تمرین را نیز مانند حرکت قبل روزی دو بار و هر بار ۳ تا ۵ مرتبه تکرار کنید.

انجام عمل جراحی

در مواردی که درد شدید ستون فقرات به کمک روش‌های غیر تهاجمی درمان نشود از روش‌های جراحی متعددی برای تسکین درد کمر استفاده می‌شود که برخی از آنها با تهاجم بسیار کمی همراه هستند. برای درد قسمت میانی و درد قفسه سینه از عمل جراحی دیسککتومی و یا فیوژن مهره استفاده می‌شود. همان طور که از اسم آن مشخص است جراحی دیسککتومی با هدف برداشتن یک بخش از دیسک آسیب دیده یا تخلیه کامل آن انجام می‌شود. از سوی دیگر از فیوژن مهره بر روی ایجاد یک ساختار قوی تمرکز دارد که این امر با متصل کردن دو مهره مجاور به هم انجام می‌شود. در برخی موارد می‌‌توان هر دو عمل جراحی را با هم انجام داد.

پیشگیری از کمردرد

مهمترین کاری که شما باید انجام بدهید محافظت از کمر خود است تا از بروز مشکلات دردناک ستون فقرات جلوگیری شود. برای حفظ ستون فقرات و کمر پزشک به شما توصیه می‌کند رژیم غذایی مناسب داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید، حالت صحیح بدن خود را حفظ کنید، درست بخوابید و از مواردی که باعث می‌‌شود ستون فقرات شما به خطر بیفتد مانند سیگار کشیدن و استرس دوری کنید. سعی کنید با ورزش منظم و رژیم غذایی سالم و متعادل از افزایش وزن و چاقی خودداری کنید زیرا فشار زیادی را به ستون فقرات شما وارد می‌کند. در صورتی که شما نگران رژیم غذایی خود هستید بهتر است با متخصص تغذیه در این رابطه صحبت کنید تا شما را به خوبی راهنمایی کند. داشتن فعالیت جسمانی به طور منظم در حفظ سلامت بدن و تقویت عضلات و جلوگیری از برخی بیماری‌ها ضروری است. افرادی که بین ۱۶ تا ۶۴ سال سن دارند باید در طول هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهند و دو بار در هفته و یا در صورت امکان سه بار به تمرینات مخصوص تقویت عضلات بپردازند. اجتناب از استراحت بیش از حد باعث می‌شود که از بروز درد در قسمت پایین کمر جلوگیری شود. داشتن فعالیت جسمانی در طول روز به ویژه اگر شما به خاطر شغلی که دارید زیاد می‌نشینید کاملاً ضروری است. قبل از ورزش حتماً به انجام حرکات کششی بپردازید تا بدن شما گرم شود حتی فعالیت‌هایی از قبیل باغبانی که با حرکات تکراری همراه است نیز به گرم کردن بدن نیاز دارد. از مناسب بودن ارتفاع میز و صندلی با بدن خود اطمینان حاصل کنید.