ماساژ درمانی برای درمان مشکلات کمر و گردن

q

اکثر افراد از ماساژ لذت می‌برند، اما تعداد کمی از آن‌ها می‌دانند که ماساژ می‌تواند جنبه‌های درمانی داشته باشد. در حقیقت  عوارض ماساژ درمانی بسیار کم بوده و ماساژ می‌تواند با فواید متعدد در ارتباط با سلامت فرد شامل بهبود فرآیند چرخش خون، بهبود دامنه حرکت مفاصل، و افزایش سطح اندورفین داشته باشد. اندورفین نقش موثر در بهتر شدن احساس و کاهش درد در نواحی مختلف بدن از جمله کمر و گردن دارد .

دکتر سعیدی همواره بیان می‌کند «علیرغم به نسبت بی‌خطر بودن ماساژ، همیشه به افراد توصیه می‌شود قبل از شروع ماساژدرمانی و سایر روش‌های مانند آن با افراد متخصص و باتجربه در این رابطه مشورت شود». در حقیقت برخی از مهم‌ترین موارد منع استفاده برای ماساژدرمانی به شرح زیر هستند:

• افرادی که به تازگی عمل جراحی بر روی آن‌ها انجام شده است.
  • افرادی که مبتلا به بیماری‌های پوستی عفونی هستند.
  • افرادی که زخم‌های درمان نشده یا رگ‌های واریسی دارند.

بنابراین اطمینان از مناسب بودن ماساژ برای فرد و دستیابی به نتایج مناسب و دلخواه در این رابطه فقط از طریق معاینه کامل وضعیت بیمار و بررسی شرایط وی توسط افراد متخصص امکان‌پذیر است.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌های مورد استفاده برای ماساژدرمانی و نیز هماهنگی جلسه ملاقات، هم‌اکنون می‌توانید از طریق شماره تلفن ٠٢١٦٦٥٣٣٢٤٥ با ما تماس حاصل فرمایید.

آیا ماساژ می‌تواند به بهبود مشکلات کمر و گردن کمک کند؟

ماساژ یک روش درمان غیرتهاجمی است که برای بسیاری از افراد ریسک بسیار پایین دارد. علاوه بر مزایای ماساژ برای وضعیت فیزیکی بدن، نتایج بررسی‌های انجام شده بر روی برخی از انواع ماساژ نشان می‌دهد این روش‌ها می‌توانند تاثیر زیاد بر شرایط روحی فرد داشته باشند. در واقع تاثیر روانی ماساژ درمانی از طریق ریلکس کردن عضلات و افزایش تولید ماده شیمیایی طبیعی اندورفین در بدن است که باعث ایجاد احساس خوب و خوشایند برای فرد می‌شود. تولید این ماده همچنین می‌تواند برای بهبود مشکلات مربوط به درد مقطعی یا مزمن در ناحیه کمر و گردن مفید باشد.

مزایای ماساژدرمانی

امروزه ماساژدرمانی بیش از پیش از نظر جامعه پزشکی به عنوان یک روش درمان مناسب برای انواع مختلف دردها در ناحیه کمر یا به عنوان یک درمان مکمل برای سایر درمان‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است. نتایج مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد ماساژدرمانی دارای مزایای متعدد برای بهبود درد در ناحیه کمر و گردن است. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

• افزایش جریان و گردش خون در بدن که باعث می‌شود مواد مغذی مورد نیاز در اختیار عضلات و بافت‌های بدن قرار گیرد. به این ترتیب بدن می‌تواند از توانایی طبیعی خود برای ترمیم آسیب‌دیدگی بافت‌ها (همچون کشیدگی عضله) استفاده کند.
  • کاهش گرفتگی عضله. ماساژدرمانی می‌تواند افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش درد ایجاد شده به خاطر گرفتگی عضلات را به همراه داشته و به این ترتیب حتی به بهبود خواب فرد نیز کمک کند.
  • افزایش سطح تولید اندورفین در بدن که ماده شیمیایی برای ایجاد احساس خوب در مغز است. این ماده می‌تواند باعث کاهش افسردگی و تشویش فرد شده و به‌طور همزمان منجر به از بین رفتن درد و تسریع فرآیند ریکاوری بدن شود. ترشح این ماده به‌طور خاص برای افرادی می‌تواند مفید باشد که از مشکلات مزمن در ناحیه کمر یا گردن خود رنج می‌برند.

ماساژدرمانی می‌تواند برای درمان مشکلات متعدد در ناحیه کمر و گردن موثر باشد

بسیاری از متخصصان به بیماران خود توصیه می‌کنند برای درمان بسیاری از مشکلات علاوه بر روش‌های درمان معمول، از ماساژدرمانی نیز استفاده کنند. به این ترتیب در صورت تمایل معمولاً بیمار به یک مرکز حرفه‌ای ارائه خدمات ماساژدرمانی معرفی می‌شود. ماساژ درمانی می‌تواند برای بسیاری از مشکلات ناحیه کمر همچون موارد زیر مفید باشد:

q111

• کشیدگی عضله در نواحی پایین یا بالای کمر و گردن. اکثر موارد درد شدید در عضلات پایین کمر در نتیجه کشیدگی عضلات به خاطر انجام فعالیت‌هایی مثل بلند کردن اجسام سنگین، حرکت ناگهانی بدن یا زمین خوردن ایجاد می‌شود. درد در ناحیه پایین کمر می‌تواند بسیار شدید بوده و برای چند ساعت، چند روز یا حتی چند هفته ادامه داشته باشد. هنگامی که عضلات پایین کمر کشیده شده یا پاره شوند، ممکن است التهاب در نواحی اطراف عضله ایجاد گردد. با ایجاد التهاب، عضلات کمر ممکن است دچار اسپاسم شده و علاوه بر درد، مشکلات خاص برای راه رفتن فرد ایجاد شود. علاوه بر این در این شرایط ممکن است عضلات بزرگ بالای کمر نیز به خاطر تغییر شرایط (ضعیف شدن) یا آسیب‌های ناشی از استفاده زیاد (همچون انجام حرکت‌های تکراری) دچار آسیب شوند. درد در ناحیه بالای کمر می‌تواند به خاطر شرایط خاص همچون کشیدگی عضله، آسیب‌های ورزشی، یا تصادف با اتومبیل ایجاد شود. در هنگام مواجه شدن با این شرایط ماساژ می‌تواند به از بین بردن التهاب و گرفتگی و افزایش دامنه حرکت عضلات کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مطالب مربوط به درد در عضلات پشت و پایین کمر و دلایل ایجاد درد در ناحیه بالای کمر را مطالعه نمایید.
  • آرتروز ستون فقرات و مهره‌های گردن. آرتروز ستون فقرات و آرتروز گردن نشان دهنده از بین رفتن غضروف بین مفاصل فاست در پشت ستون فقرات و مهره‌های گردن است. در این شرایط مفاصل فاست دچار التهاب شده و پیشرفت شرایط بیماری می‌تواند افزایش درد در نتیجه سایش استخوان‌ها به یکدیگر را برای بیمار به همراه داشته باشد. ماساژدرمانی می‌تواند از طریق بهبود فرآیند چرخش خون و کاهش فشار و گرفتگی عضلات، به کاهش درد ناشی از ابتلا به آرتروز کمک کند. به هر حال، به این منظور لازم است از خدمات افراد متخصص در حوزه ماساژ درمانی افراد مبتلا به آرتروز استفاده شود.
  • فیبرومیالژِیا. این بیماری می‌تواند تاثیرات متفاوت بر افراد داشته باشد و معمولاً با درد، خشکی کمر، خستگی و یا خواب غیرمفید (non-restorative sleep) همراه است. در این شرایط بیمار ممکن است هر دوی درد وسیع و درد در نواحی خاص را در نواحی آسیب‌دیده احساس کند. به هر حال، ماساژدرمانی می‌تواند برای درمان هر دوی این دردها مفید بوده و باعث توزیع درد و کاهش خشکی کمر شود.
  • دیسک کمر. ماساژدرمانی می‌تواند برای افراد مبتلا به دیسک کمر یا دیسک گردن در هنگام استفاده به همراه سایر روش‌های درمانی بسیار مفید باشد.

انواع روش‌های ماساژدرمانی

امروزه دو نوع اصلی ماساژدرمانی به شرح زیر وجود دارد:

• ماساژ سوئدی. برای ریلکس کردن بدن و بهبود فرآیند چرخش خون استفاده می‌شود. بسیاری از افراد استفاده از این تکنیک را برای رفع درد و ناراحتی خود سودمند ارزیابی کرده‌اند.
  • ماساژ شیاتسو. برای انواع خاص درد همچون درد ناشی از گرفتگی عضلات کمر، معمولاً از درمان عصبی عضلانی (درمان نقاط حساس) به عنوان یک روش درمان موثر استفاده می‌شود. در واقع ماساژ شیاتسو یکی از تکنیک‌های رایجی است که دارای اجزای خاص درمان‌های عصبی عضلانی است.

ماساژدرمانی چگونه انجام می‌شود؟

ماساژ سوئدی با توجه به ویژگی حرکت‌های طولی بر روی پوست و حالت خمیر کردن یا ورز دادن تشخیص داده می‌شود. در هنگام استفاده از روش‌های ماساژ عصبی عضلانی، ماساژ دهنده از سطوح متناوب فشار متمرکز (10 تا 30 ثانیه) در نواحی دچار گرفتگی عضلانی استفاده می‌کند.

هنگام ماساژ بیمار احتمالاً با مقداری درد یا ناراحتی به خاطر فشارهای وارد شده به بدن مواجه می‌شود، اما گرفتگی عضلات می‌بایست پس از ماساژ کاهش پیدا کند. به این ترتیب هرگونه ناراحتی ناشی از فشار باید با گذشت یک تا 3 روز از بین برود و گرفتگی عضلات با گذشته یک یا دو هفته از ماساژدرمانی برطرف خواهد شد. به‌طور معمول یک برنامه ماساژدرمانی برای رفع اسپاسم عضلات از چهار جلسه درمان در طول 6 هفته تشکیل می‌شود.

q2

شرایط فرد پس از ماساژدرمانی چگونه است؟

پس از ماساژدرمانی، هرگونه ناراحتی فرد می‌بایست با گذشت 24 تا 36 ساعت از درمان به تدریج برطرف شود. به این ترتیب بیمار با گذشت 4 تا 14 روز (با توجه به میزان گرفتگی) با ریلکس شدن عضلات خود مواجه خواهد شد.

روش‌های جایگزین برای ماساژ با دست

امروزه بسیاری از محصولات درمانی وجود دارند که با هدف شبیه‌سازی برخی از تکنیک‌های ماساژدرمانی طراحی شده‌اند. برای مثال از این محصولات می‌توان ابزارهای ماساژ دستی یا بالش‌های ماساژور را نام برد. به این ترتیب برای افرادی که با کاهش درد کمر و گردن در نتیجه استفاده از ماساژدرمانی مواجه شده‌اند و به دنبال ادامه دادن فرآیند درمان خود هستند، سرمایه‌گذاری در محصولاتی همچون صندلی ماساژور می‌تواند بسیار مفید باشد. اکثر این صندلی‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که هر دوی تکنیک‌های ماساژ شیاتسو و ماساژ سوئدی را شبیه‌سازی می‌کنند و به همین خاطر احتمالاً می‌توانند در ریلکس کردن عضلات و از بین بردن درد ناحیه کمر یا گردن مفید باشند.

ماساژ در بهترین حالت به عنوان یک روش مکمل در کنار سایر درمان‌ها نتیجه بخش است

در صورتی که شما مشکل کمردرد به دلایل نامشخص دارید و قبلاً از سایر روش‌های درمانی همچون تمرین‌های حرکتی، داروهای ضدالتهاب، یا گرما و سرمادرمانی استفاده کرده‌اید، بهتر است روش ماساژدرمانی را هم برای رفع مشکل خود امتحان کنید! در حقیقت ماساژ می‌تواند یک درمان ریلکس کننده و لذت بخش برای شما بوده و به  کاهش درد در ناحیه کمر کمک کند.

همان‌طور که بیان شد، ماساژ در صورتی بهترین نتایج را ایجاد می‌کند که در کنار سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد. به همین خاطر در کلینیک تخصصی کمر دکتر سعیدی از ماساژدرمانی به همراه روش‌های درمان دیگر برای رفع مشکل درد در ناحیه کمر و گردن استفاده می‌شود. برخی از این روش‌ها به شرح زیر هستند:

• آب درمانی
  • تمرین‌های حرکتی
  • درمان دستی
  • طب سوزنی
  • الکترودرمانی
  • عمل‌های بسته
  • امواج مافوق صوت
  • درمان با امواج شوکی

تیم متخصصان فعال در این کلینیک با بررسی کلی وضعیت بیمار و شرایط وی از یک برنامه جامع درمانی برای هر بیمار به صورت سفارشی استفاده خواهند کرد. این برنامه می‌تواند از یک یا چند مورد از روش‌های درمانی فوق تشکیل شده باشد.

هزینه ماساژدرمانی و ملاحظات مربوط به آن

گرفتگی عضلات می‌بایست در واکنش به فشار وارد شده به آن‌ها توسط ماساژ دهنده کاهش پیدا کند. در صورتی که عضلات عکس‌العمل مناسب را به ماساژدرمانی نشان ندهند، معمولاً در ناحیه آسیب‌دیده التهاب وجود دارد. توجه داشته باشید ماساژدرمانی یک درمان مناسب برای عضلات دارای التهاب نیست و به همین خاطر بیمار می‌بایست برای رفع این مشکل با پزشک ملاقات کند.

هزینه ماساژدرمانی به ناحیه تحت درمان و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بستگی دارد. اطلاعات مربوط به هزینه درمان معمولاً در جلسه مشاوره در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت. ماساژدرمانی ممکن است در برخی موارد تحت پوشش بیمه باشد. به همین خاطر به منظور کسب اطلاعات دقیق در این رابطه لازم است با شرکت ارائه‌دهنده خدمات بیمه قبل از شروع درمان صحبت شود.