علت و درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات و رگ گردن

dr1

اسپاسم عضلات، گرفتگی و انقباض غیرارادی عضلات است. این عارضه یکی از مؤلفه‌های درد و آسیب‌دیدگی گردن است که می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌های مختلفی شود. در برخی موارد، اسپاسم عضلات باعث ناراحتی‌های جزئی شده که به صورت خودبه‌خود یا با انجام اقدامات درمانی متداول بهبود می‌یابد. در برخی موارد اسپاسم عضلات گردن می‌تواند نشانه بیماری‌های خطرناک و پیش‌رونده باشد. اسپاسم یا گرفتگی عضلات اغلب با استفاده از یخ یا گرما، کشش آرام عضلات و تمرینات ورزشی در ناحیه‌ای که دچار اسپاسم شده است درمان می‌شود.

در کلینیک تخصصی کمر،، گردن و ستون فقرات، متخصصین متبحر ما در قالب یک تیم راه‌های درمانی کاملاً یکپارچه‌ای که شامل فیزیوتراپی، درمان‌های دستی، ماساژ درمانی، طب سوزنی، زیبایی‌شناسی پزشکی می‌شود را به بیماران ارائه می‌دهیم. متخصصین ما برای دست‌یابی به حداکثر سلامت مطلوب برای همه بیماران و درمان بیماری و دردهای آنها رویکردی جامع‌نگر دارند. درمان گرفتگی و اسپاسم گردن در کلینیک ما با تشخیص علت گرفتگی و خشکی گردن آغاز شده و سپس بر اساس علت اسپاسم، روش‌های درمانی مختلف طب فیزیکی برای بیماران در نظر گرفته می‌شود.

شماره‌02166533245 آماده پاسخگویی به سؤالات شما در زمینه خشکی و گرفتگی و سایر مشکلات گردن هستند.

خشکی، گرفتگی و اسپاسم در کدام قسمت‌های گردن اتفاق می‌افتد؟


درد و اسپاسم گردن (انقباضات غیرارادی عضلات) در هر قسمت از پشت سر، نزدیک شانه‌ها و در اطراف گردن یا در مرکز گردن ممکن است ایجاد شود. بعضی وقت‌ها به خصوص اگر عصب‌ها تحت فشار قرار گیرند، درد ممکن است به سمت دست‌ها و سر نیز کشیده شود.

dr2

علل بروز گرفتگی گردن


درد گردن به دلایل متفاوتی می‌تواند ایجاد شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • اسپاسم عضلات به دلیل قرار گرفتن در وضعیت بد بدنی یا به دلیل آسیب‌دیدگی
  • فتق دیسک (بیرون‌زدگی دیسک ژله‌ای و گرد که به عنوان جذب کننده ضربه بین مهره‌های ستون فقرات عمل می‌کند)
  • دیسک دیژنراتیو (تحلیل دیسک) و آرتروز ستون فقرات (التهاب مفاصل)
  • آسیب‌دیدگی و جراحاتی نظیر رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات که در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی یا به دلیل تصادفات رانندگی رخ می‌دهد. رگ به رگ شدن که آسیب‌دیدگی رباط (بافت فیبروزی که استخوان‌ها را به یکدیگر وصل کرده یا استخوان را به غضروف وصل می‌کند) است. کشیدگی عضلات هم یک جراحت و آسیب‌دیدگی در عضلات است.
  • یک ضربه مستقیم به گردن، پشت سر یا هر قسمت دیگری از بدن که منجر به خم شدن سریع گردن در هر جهتی شود. شکستگی استخوان‌های گردن و کمر که می‌تواند به دلیل تصادفات یا زمین خوردن اتفاق بیفتد.
  • ورزش‌های پربرخورد. بیش از نیمی از آسیب‌دیدگی‌های گردن در ورزش فوتبال اتفاق می‌افتد.
  • تنگی کانال نخاع ناشی از برآمدگی یا تحلیل دیسک‌ها و آرتروز
  • عفونت. درد و گرفتگی گردن همراه با تب می‌تواند به دلیل ابتلا به مننژیت که یک عفونت خطرناک در پوشش مغز یا نخاع باشد ایجاد شود.
  • عوامل وراثتی. در صورتی که والدین شما در گردن خود مشکلاتی دارند احتمال اینکه شما هم به مشکلات مربوط به گردن مبتلا شوید افزایش می‌یابد.
  • آسیب‌دیدگی‌های قبلی در ناحیه گردن، عوارض مرتبط با دیسک‌ها یا آرتروز نیز گردن را مستعد ابتلا به درد و گرفتگی می‌کنند.

علائم و نشانه‌ها


  • درد که می‌تواند به صورت تدریجی شروع شده و به صورت ناگهانی تشدید شود یا این که به آرامی شروع شده و به مرور زمان افزایش یابد
  • دردی که ممکن است تیز و با احساس سیخ زنی همراه باشد
  • در برخی موارد باعث ایجاد سر درد می‌شود
  • عضلات کنار ستون فقرات معمولاً آسیب می‌بینند
  • گردن خشک شده و زمانی که سر خود را می‌چرخانید یا گردن را خم می‌کنید بسیار آزاردهنده می‌شود.
  • وضعیت بدنی ضعیف (شانه‌های افتاده و سر روبه‌جلو)، دیسک‌های دیژنراتیو و آرتروز معمولاً باعث ایجاد دردهای مزمن شده که به آرامی شروع شده و متناوباً می‌آیند و می‌روند.
  • آسیب‌دیدگی‌های رباط، عضله، استخوان و دیسک که در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی یا پس از جراحات ناشی از تصادفات ایجاد می‌شود و باعث حرکت شلاقی گردن می‌شود (این آسیب‌دیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که از پشت به گردن ضربه وارد شده و باعث شود که گردن یکباره به سمت عقب برود) و معمولاً بلافاصله باعث ایجاد درد شدیدی می‌شوند.
  • هر گونه ضعف یا بیحسی و احساس گزگز در دست‌ها و بازوها ممکن است نشان دهنده تحت فشار قرار گرفتن عصب‌های گردن بوده و باید بسیار جدی تلقی شوند
  • درد و گرفتگی گردن همراه با تب و در برخی موارد همراه با سر درد به خصوص پس از یک سرماخوردگی یا عفونت‌های دیگر می‌تواند نشانه ابتلا به مننژیت باشد
  • برخی شکستگی‌ها، فتق دیسک کمر و آسیب‌دیدگی رباط‌ها می‌تواند خطرناک و ناپایدار کننده باشد و به معاینه فوری نیاز دارد به خصوص اگر باعث ضعف و مشکلات احساسی شده بیا باعث اختلال در استفاده از دست‌ها شوند.

گرفتگی و درد گردن چگونه درمان می‌شود؟


  • کشش: بهترین روش درمان اسپاسم ها، انجام تمرینات کششی است.

dr6

  • ماساژ: ممکن است شما بتوانید خودتان گردنتان را ماساژ دهید و با این کار ماهیچه دچار اسپاسم را پیدا کرده و فشارهای عمیقی بر آن وارد کنید. همچنین ممکن است از یک تراپیست برای ماساژ دادن کمک بگیرید که روش مناسب‌تر و بی‌خطرتری است.
  • دارو: پزشک ممکن است برخی داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن یا برخی شل کننده‌های عضلات را برای شما تجویز کند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ممکن است باعث خونریزی معده شده و عوارض جانبی دیگری هم داشته باشند. ابتدا برچسب‌ها و بروشورهای داروها را مطالعه کرده و سپس استفاده کنید. این داروها را بیش از 10 روز مصرف نکنید مگر این که پزشک دستوری غیر از این داده باشد.
  • یخ: یک بسته یخ، ژل‌های یخی یا بسته‌ای از سبزیجات فریز شده که داخل یک حوله پیچیده شده است را هر 3 تا 4 ساعت یک مرتبه به مدت 20 دقیقه روی گردن قرار دهید.
  • گرمای مرطوب: بعضی وقت‌ها به خصوص در مورد اسپاسم های مکرر، گرمای مرطوب می‌تواند مفید واقع شود. گرمای مرطوب شامل پچ های گرمایی یا پدهای گرم مرطوب شده است که می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم بهداشتی یا داروخانه‌های خریداری کنید. استفاده از یک لباس شسته شده خیس یا حوله که در خشک‌کن ماشین لباسشویی گرم شده باشد یا یک دوش آب گرم هم می‌توانند مفید واقع شوند. در صورتی که تورم وجود داشته باشد نباید از گرما استفاده کرد.
  • فیزیوتراپی: در کنار برنامه ورزشی، متخصص فیزیوتراپی ممکن است از درمان‌هایی مانند اولتراسوند تراپی، طب سوزنی و سایر درمان‌های بدون جراحی برای درمان درد و خشکی عضلات استفاده کند.
  • تزریق: اگر روش‌های درمانی فوق‌الذکر افاقه نکرد، ممکن است پزشک از تزریق آستروئید، اوزون یا پی آر پی برای آزاد کردن عضلات گرفته و دردناک استفاده کند.
  • استفاده از گردن بندهای طبی
  • مدیریت استرس: اسپاسم گردن یک علامت فیزیکی است که ممکن است به دلیل استرس یا افسردگی ایجاد شود. اگر گردن درد شما مربوط به تنش‌هایی است که به دلیل مشکلات هیجانی و احساسی ایجاد شده‌اند با یک مشاور صحبت کنید.

اثر این درد و گرفتگی تا چه مدت در گردن باقی می‌ماند؟


درد ناشی از گرفتگی و اسپاسم گردن ممکن است چند روز تا چند هفته ادامه یابد. شما باید انجام فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد می‌شوند را تا زمان بهبودی عضلات خود متوقف کنید. اگر شما به انجام فعالیت‌های خود که باعث تشدید درد می‌شوند ادامه دهید، علائم شما برگشته و روند بهبودی شما کند می‌شود.

چگونه می‌توانم از بروز گرفتگی و اسپاسم عضلات گردن پیشگیری کنم؟


عوامل شایعی که باعث ایجاد اسپاسم و درد گردن می‌شوند را بشناسید: استفاده بیش‌ازحد، استرس و قرار گرفتن در وضعیت نامناسب بدنی. برای مثال در زمانی که پشت کامپیوتر نشسته‌اید وضعیت مناسب بدنی خود را حفظ کرده و متناوباً به خود استراحت بدهید و عضلات گردن خود را بکشید.

به محض این که برای اولین مرتبه احساس کردید که گردن شما دچار درد و اسپاسم شده است، اقدامات درمانی را شروع کنید تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. درمان سریع، علائم خفیف را برطرف کرده و از وخیم‌تر شدن علائم پیشگیری می‌کند.