عمل و جراحی دیسک کمر با لیزر

jarahi

جراحی لیزری دیسک کمر با استفاده از یک پروب باریک انجام می‌شود که از سر آن اشعه‌ی لیزر تابش می‌کند و این پروب از طریق پوست و با کمک تصاویر اشعه ایکس، به سمت دیسک مورد نظر هدایت می‌شود و در محل دقیقی که باید باشد، قرار می‌گیرد. پس از قرارگیری پروب در محل مورد نظر، اشعه‌ی لیزر به دیسک فرسایش یافته تابانده می‌شود و قسمت بیرون‌زده از دیسک را می‌سوزاند. انجام این کار علاوه بر این حجم دیسک را کاهش داده و فشار را از روی شاخه‌های عصبی بر می‌دارد، موجب کاهش التهاب دیسک نیز می‌شود. آنچه گفته شد اصول کلی دیسکتومی لیزری یا همان جراحی لیزری دیسک کمر است و جزئیات دقیق‌تر این جراحی برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد.

اگر به علت ابتلا به بیرون‌زدگی دیسک از درد شدید گردن یا کمر رنج می‌برید می‌توانید با انجام  جراحی لیزری دیسک کمر (دیسکتومی لیزری) در کلینیک تخصصی کمر،گردن و ستون فقرات در کمترین زمان و بدون نیاز به انجام جراحی باز و تنها با اعمال بی‌حسی موضعی، درد خود را تسکین دهید. طی جراحی لیزری دیسک کمر، با استفاده از اشعه‌ی لیزر بخش کوچکی از دیسک سوزانده و تبخیر می‌شود و در نتیجه فشار از روی شاخه‌های عصبی برداشته می‌شود. این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود و اغلب بیماران می‌توانند بلافاصله بعد از این عمل از کلینیک مرخص شوند و به خانه بازگردند. این عمل هیچ نیازی به بستری شدن در بیمارستان و گذراندن دوره بهبودی طولانی‌مدت ندارد و هزینه‌ی آن به طور قابل ملاحظه ای از جراحی باز کمر کمتر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های دیسک کمر و همچنین انتخاب روش درمانی مناسب با شرایط شما می‌توانید با شماره‌ 02166533245 تماس حاصل نمایید.

جراحی لیزری دیسک کمر چیست؟

jarahi1

جراحی لیزری دیسک کمر روشی است که در آن یک پروب لیزری بسیار باریک و کوچک وارد دیسک شده و توسط ان اشعه‌ی لیزر به ماده‌ی درونی دیسک تابانده می‌شود تا با مدولاسیون عصبی و کاهش فشار داخلی دیسک، درد بیمار برطرف شود. جراحی لیزری دیسک کمر یا دیسکتومی لیزری جزء روش‌های جراحی بسته‌ی دیسک کمر محسوب می‌شود که به طور قابل توجهی، اختلال عصبی در ستون فقرات را برطرف کرده و درد بیمار را کاهش می‌دهد. این عمل تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. لیزری که در این روش به کار می‌رود به طور ویژه برای این منظور طراحی شده و طول موج لیزر به نحوی است که توسط بافت نرم داخل دیسک جذب می‌شود و تنها میزان مناسبی از گرما به ماده‌ی داخل دیسک منتقل شده، تا حدی که رطوبت داخل دیسک به میزان مورد نظر جراح تبخیر شود و گرمای بیش از حدی به دیسک اعمال نشود. بدین ترتیب فشار داخل دیسک کاهش پیدا می‌کند و با ایجاد یک زخم بسته در داخل دیسک از بیرون‌زدگی مجدد دیسک جلوگیری می‌شود.

مزایای جراحی لیزری دیسک کمر و گردن

جراحی لیزری دیسک کمر یکی از جدیدترین و کارآمدترین روش‌های جراحی بسته‌ی دیسک کمر است که به منظور رفع فشار داخلی دیسک، برطرف کردن گیرافتادگی عصب‌ها و رفع سایر علائم ناشی از بیرون‌زدگی دیسک، انجام می‌شود. مهم‌ترین مزیت روش جراحی لیزری دیسک کمر این است که این روش کاملا کم‌تهاجمی بوده و به روش بسته انجام می‌شود و بنابراین نتایج زیر را به دنبال دارد:

• نداشتن درد (یا درد بسیار خفیف)
  • عدم به جا ماندن جای زخم جراحی (یا به جا ماندن جای زخم بسیار کوچک)
  • کوتاه بودن مدت زمان انجام عمل (انجام عمل به صورت سرپایی و مرخص شدن بیمار در همان روز)
  • مدت زمان کوتاه‌تر ماندن بیمار در بیمارستان
  • عدم نیاز به انجام جراحی باز
  • کاهش احتمال بروز عوارض ناشی از جراحی (واکنش به ماده بیهوشی، عفونت و غیره)
  • کاهش و تسکین درد در کمترین زمان
  • عدم آسیب به بافت‌های نرم اطراف ستون فقرات
  • عدم آسیب به استخوان‌های ستون فقرات
  • عدم تشکیل بافت فیبروزی در فضای اپیدورال (در اطراف طناب نخاعی)

چه کسانی متقاضی مناسبی برای این درمان هستند؟

پزشک بعد از معاینه‌ی بیمار تعیین می‌کند که بیمار برای انجام دادم جراحی لیزری دیسک کمر مناسب است یا خیر. پزشک عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، وضعیت کلی سلامتی او ترجیح خود بیمار را مد نظر می‌گیرد. هر یک از بیماران که از درد مزمن پایین کمر که ناشی از برآمدگی یا بیرون‌زدگی دیسک کمر است، رنج می‌برند می‌توانند جراحی لیزری دیسک کمر را انجام دهند. جراحی لیزری دیسک کمر یکی از روش‌های جراحی بسته‌ی کمر است که به صورت سرپایی (بدون نیاز به بستری و ماندن در بیمارستان) انجام می‌شود و بیماران می‌توانند در همان روز انجام جراحی به خانه بازگردند.

از جراحی لیزری برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

این روش درمانی به طور ویژه برای بیماران مبتلا به مشکلات دیسکی که دارای علائم زیر هستند، طراحی شده است:

• درد شدید پا، بازوها و گردن درد
  • درد کمر که بعد از 6 هفته انجام دادن درمان‌های مقدماتی و غیرجراحی ، استراحت، دارودرمانی و فیزیوتراپی بهیود پیدا نکرده است.
  • بیرون‌زدگی کامل دیسک کمر که به طور قطعی با کمک تصویر برداری ام آر آی یا سی تی اسکن یا دیسکوگرافی و یا میلوگرافی تایید شده است.
  • ابتلا به درد سیاتیک
  • علائم آرتروز ستون فقرات
  • درد منتشرشونده از کمر تا پاها (رادیکولاپتی)
  • خشکی و گرفتگی عضلات کمر

روش انجام جراحی لیزری دیسک کمر

jarahi2

جراحی لیزری دیسک کمر یکی از روش‌های جراحی بسته‌ی کمر است که با کمک تصاویر رادیوگرافی که به طور همزمان از کمر نشان داده می‌شوند، انجام می‌شود.  وسیله‌ای که لیزر توسط آن انجام می‌شود، به صورت یک سوزن باریک و  کوچک است که درون آن یک پروب لیزری قرار دارد.  جراح برای جلوگیری از درد و ناراحتی بیمار، در ابتدا ماده‌ی بی‌حس‌کننده‌ی  موضعی را تزریق می‌کند. سپس با استفاده از تصاویر اشعه ایکس، سر سوزن به محل دیسک آسیب‌دیده هدایت می‌شود به نحوی که پروب لیزر درست در بالای دیسک قرار گیرد. سپس یک فیبر نوری که اشعه‌ی لیزر را انتقال می‌دهد وارد فضای دیسک می‌شود.

در این جراحی لازم است که جراح، به دقت فیبر نوری که حامل اشعه لیزر است را به نقطه‌ی  دقیقی در ستون فقرات، درست در زیر دیسک آسیب‌دیده انتقال دهد. پزشک برای آن که بتواند سوزن را دقیقا در محل مورد نظر قرار دهد، از تصاویر رادیوگرافی (یا سایر تکنیک‌های عکس‌برداری) استفاده می‌کند تا بتواند سوزن را به نحو صحیحی به نقطه مورد نظر هدایت کند. سپس پزشک اشعه‌ی لیزر را به بافت آسیب‌دیده‌ی دیسک می‌تاباند تا این بافت سوزانده و تبخیر شود. ایجاد حرارت ناگهانی و تبخیر ماده‌ی داخلی دیسک موجب ایجاد فضای خلا در داخل دیسک شده و در نتیجه ماده‌ی بیرون‌زده از دیسک به سمت داخل دیسک کشیده می‌شود و از فضای اطراف داخل طناب نخاعی جمع شده و به داخل دیسک باز می‌گردد. با کمک اشعه لیزر می‌توان ماده‌ی اضافه‌ی بیرون‌زده از دیسک و بافت فرسایش یافته دیسک را از بین برد و همچنین با کاهش تورم دیسک فشار وارد شده بر روی شاخه‌های عصبی را برطرف کرد.

اقدامات بعد از جراحی (مراقبت‌های خانگی)

بعد از اتمام عمل، تیم پزشکی شما را تحت نظر و مراقبت خواهند داشت و زمانی که تصمیم بگیرند شما به اندازه‌ای بهبود یافته‌اید که آمادگی بازگشت به خانه را دارید، شما را مرخص می‌کنند. از قبل برنامه‌ریزی کنید تا مدت زمان 3 روز در خانه و در تخت خواب استراحت کنید. سعی کنید راه رفتن و نشستن شما در هر نوبت بیش از 30 دقیقه نباشد و رانندگی، خم کردن کمر، چرخش کمر و بلند کردن اجسام بیش از 10 پوند (pound) باید تا چند هفته بعد از عمل انجام نشود. قرار دادن کمپرس سرد طی سه روز بعد از جراحی به صورت دو الی سه بار در روز، به کاهش درد و التهاب محل تزریق (محل قرار دادن سوزنی که پروب لیزر از طریق آن وارد کمر شده) کمک می‌کند. داروهای تجویز شده توسط پزشک را طبق دستور پزشک مصرف کنید. در نظر داشته باشید که مدت زمان بهبودی برای هر بیمار متفاوت است و نباید به خود فشار بیاورید و نگران این باشید که بدنتان زودتر بهبود یابید. حدود دو هفته بعد از عمل لیزری دیسک کمر، شما می‌توانید دوره فیزیوتراپی را آغاز کنید. تمامی توصیه‌های فیزیوتراپیست و برنامه‌ی ورزشی که برای شما تدوین کرده است را به دقت دنبال کنید.