درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر ناشی از حرکت و جابجایی ناگهانی

cf1

اگرچه علل متعددی برای کمردرد وجود دارد، شایع‌ترین علت رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر است. کشیدگی آسیب یا کشش عضلات تعریف می‌شود درحالی‌که رگ به رگ شدن کشش غیرطبیعی یا پاره شدن رباط‌ها است. ستون فقرات شما توسط ماهیچه‌ها، رباط‌ها و غضروف پشتیبانی می‌شود که برای حفظ آن در طول حرکت و استراحت حیاتی است. رگ به رگ شدن و کشیدگی قفسه سینه بر قسمت فوقانی کمر و رگ به رگ شدن و کشیدگی کمری بر قسمت پایین قسمت کمر تأثیر می‌گذارد.
درمان مناسب همیشه مبتنی بر تشخیص دقیق است. ارزیابی اولیه شامل بررسی جامع سابقه پزشکی و بررسی دقیق آزمایشات تصویربرداری می‌شود. موارد خفیف رگ به رگ شدن و کشیدگی کمری، با استفاده از گزینه‌های محافظه‌کارانه مانند ورزش و فیزیوتراپی، نسبتاً سریع بهبود می‌یابند. موارد شدید ممکن است نیاز به درمان‌های تهاجمی بیشتری داشته باشند.

رگ به رگ شدن و کشیدگی ستون فقرات پس از وارد شدن فشار ناگهانی و شدید اتفاق می‌افتد. این اتفاق باعث خشکی و درد شدید همراه با سوزش می‌شود که می‌تواند به کمر و گردن هم کشیده شود. چرخش به جوانب، خم شدن به جلو، کشش کمر و همچنین قرارگیری در یک وضعیت برای مدت زمان طولانی باعث افزایش سطح درد می‌شود. معمولاً فرد بلافاصله بعد از رگ به رگ شدن و کشیدگی درد و خشکی را احساس نمی‌کند اما روز بعد پس از بیدار شدن درد و خشکی شدیدی احساس می‌شود. استفاده از یخ، حرکات ملایم و داروهای ضدالتهابی کمک می‌کند تا سطح درد کاهش یابد. درمان دستی، تراکشن، اولتراسوند، تحریک الکتریکی، طب سوزنی، ماساژ درمانی و فیزیوتراپی به‌سرعت باعث کاهش درد و خشکی می‌شود و از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.
متخصصین طب فیزیکی و توان‌بخشی در کلینیک دکتر سعیدی تلاش می‌کنند تا بهترین طرح درمان برای مورد خاص شما را ارائه دهند. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌ 02166533245 تماس حاصل فرمایید.

علت کشش و رگ شدن به رگ شدن کمر چیست؟


رگ به رگ شدن و کشیدگی می‌تواند از حرکات شدید و ناگهانی بیش‌ازحد، نیروهای فشاری شدید و یا تکراری در برابر کشش ایجاد شود. فعالیت‌های ایجادکننده این مشکل می‌تواند هر چیزی، از ورزش‌های شدید بدنی مانند مسابقه راگبی تا واکنش سریع به کسی که نام شما را صدا میزند، باشد. خیلی وقت‌ها رگ به رگ شدن و کشیدگی‌های خفیف ناشی از فشارهای مکرر مانند کشیدگی بدن به جلو یا بالا هنگام برش حصار باغ و یا صرف زمان طولانی در حال کتاب خواندن است. عوامل دیگری همچون قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب، سبک زندگی بی‌حرکت و عضلات ضعیف نیز می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند. یکی از مواردی که بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد حالت نامناسب خوابیدن است زیرا خوابیدن روی شکم می‌تواند باعث فشرده‌سازی مداوم مفصل جلویی و منجر به رگ به رگ شدن و کشیدگی شود. بهتر است به پشت یا پهلو بخوابید.

کشش و رگ شدن به رگ شدن کمر چه نشانه‌هایی دارد؟


 شروع کمردرد تقریباً بلافاصله پس از آسیب یا حتی در طی وارد آمدن آسیب اتفاق می‌افتد و با اسپاسم‌های شدید عضلات که باعث ایجاد خشکی می‌شود همراه است. در ابتدا درد شدید و احتمالاً همراه با سوزش است. در برخی موارد درد شدید ادامه دارد و در سایر موارد یک یا دو روز بعد از آسیب سوزش مبهم جایگزین درد شدید می‌شود. اغلب علائم تنها در یک‌طرف کمر دیده می‌شود، اما به علت سه پیچ مشترک، جفت صورت در طرف دیگر نیز معمولاً تحت تأثیر قرار می‌گیرد. درد شدید ممکن است به قسمت پایین کمر، به بالای کمر، شانه‌ها و گردن کشیده شود. علائم با حرکت ناگهانی، چرخیدن به پهلو، خم شدن به جلو و چرخش به عقب تشدید می‌شوند. فعالیت‌هایی مانند نشستن در یک موقعیت برای مدت زمان طولانی و بلند کردن اجسام نیز می‌تواند سطح درد را تشدید کند.
اتفاق رایجی که در بسیاری موارد می‌افتد این است که فرد در هنگام فعالیت دچار رگ به رگ شدن و کشیدگی می‌شود اما متوجه هیچ آسیبی نمی‌شود. تنها نشانه موجود درد و خشکی خفیف است که معمولاً پس از فعالیت‌های خاص عادی است. این اتفاق معمولاً در کشیدگی و رگ به رگ شدن‌های خفیف می‌افتد و تا زمانی که فرد به حرکت خود ادامه دهد، عضلات قادر به محافظت در برابر اسپاسم نیستند و همچنین مفاصل خشک نمی‌شوند. در این موارد، هیچ علامتی تا روز بعد و بعد از خوابیدن در موقعیتی یکسان بیش از چند ساعت احساس نمی‌شود اما بعد از بیدار شدن فرد متوجه خشکی مفاصل و اسپاسم شدید عضلات می‌شود.

راه‌های تشخیص این آسیب چیست؟


پزشک سابقه کامل پزشکی فرد را بررسی می‌کند و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. سؤالات مربوط به زمان شروع علائم، فعالیت‌هایی که باعث ایجاد، شدیدتر یا کم شدن شدت علائم می‌شود را می‌پرسد.  برای شناسایی تورم، حساسیت به لمس و درد روی مناطق مشکوک فشار وارد می‌شود. از بیماران ممکن است خواسته شود تا حرکات خاصی را برای تعیین محدودیت دامنه حرکت و شناسایی مواردی که باعث افزایش یا کاهش درد می‌شوند انجام دهند. اشعه ایکس و ام آر آی برای مطمئن شدن از اینکه درد علل دیگری مانند شکستگی ندارد و یا آسیبی به دیسک‌های نخاعی نرسیده است نیز توصیه می‌شود.  سایر آزمایش‌های تشخیصی نظیر الکترومیوگرافی (EMG) یا مطالعات هدایت عصبی فقط در صورتی امکان‌پذیر است که درمان علائم را کاهش ندهد.

کشیدگی و رگ شدن به رگ شدن کمر را چگونه درمان کنیم؟


درمان خاص برای کشیدگی و رگ شدن به رگ شدن کمر توسط پزشک مطرح خواهد شد. نوع درمان بستگی به موارد زیر دارد:

  • سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی
  • میزان آسیب
  • تحمل شما برای داروها، روش‌ها و درمان‌های خاص
  • انتظار بیمار از درمان آسیب

گزینه‌های درمان عبارتند از:

استراحت کافی

cf2

استراحت مطلق برای مدت کوتاهی، معمولاً یک تا سه روز، توصیه می‌شود. این استراحت باید تا حد امکان مختصر باشد، زیرا استراحت طولانی‌مدت می‌تواند منجر به از دست دادن قدرت عضلانی شود و ممکن است خشکی عضله را افزایش دهد و به درد و ناراحتی اضافه کند.

کمپرس یخ

cf3

اعمال بسته یخ به ناحیه پس از آسیب اولیه می‌تواند روند بهبودی را با کاهش درد و تورم بهبود بخشد. لطفاً اطمینان حاصل کنید که یخ در حوله یا پارچه پیچیده شده و به‌طور مستقیم روی پوست قرار نمی‌گیرد تا از یخ‌زدگی جلوگیری شود و برای کسب بهترین نتایج یخ را به‌طور منظم برای 10-15 دقیقه با فواصل 30 دقیقه استفاده کنید.

دارودرمانی

cf4

داروهایی که برای درمان کشش و رگ به رگ شدن عضلات و مفاصل کمر به کار می‌روند عبارتند از:

  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن باعث کاهش التهابی می‌شوند که اغلب باعث درد هستند. داروهای ضدالتهابی بدون نسخه و با نسخه مصرف می‌شوند.
  • داروهای بدون درد مانند استامینوفن، با دخالت در نحوه ارسال سیگنال‌های درد باعث کاهش درد می‌شوند. استامینوفن همچنین ممکن است به‌عنوان ماده فعال در ترکیب داروهای تجویزی مانند داروهای مخدر پشکی موجود باشد.
  • شل کننده‌های عضلانی ممکن است برای مدت کوتاهی برای کاهش اسپاسم عضلانی تجویز شوند. بیشتر شل کننده‌های عضلانی به‌طور مستقیم بر عضلات تأثیر نمی‌گذارند، بلکه باعث کاهش گیرنده‌های درد در سیستم عصبی مرکزی می‌شوند. این داروها عوارض جانبی فراوانی دارند و همچنین آرام‌بخش عضلانی خطر ابتلا به اعتياد را به همراه دارد.

تأثیر فیزیوتراپی

cf5

اگر درمان اولیه مؤثر نباشند فیزیوتراپی آغاز می‌شود. فیزیوتراپی در درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی ستون فقرات بسیار مؤثر است. جلسات فیزیوتراپی عبارتند از:

  • درمان دستی: درمان دستی شامل ماساژ بافت نرم و کشش توسط پزشک برای بهبود هم ترازی، تحرک و طیف وسیعی از حرکات ستون فقرات می‌شود. استفاده از درمان دستی به تعدیل درد نیز کمک می‌کند.
  • ورزش: ورزش شامل انجام تمرینات کششی و تقویتی برای بازیابی حرکت مفصلی، دامنه حرکات و تقویت عضلات کمر و شکم برای حمایت، تثبیت و کاهش تنش در مفاصل نخاعی، دیسک‌ها و گردن می‌شود.
  • بازآموزی عصبی عضلانی: برای بهبود پوزیشن بدن، بازگرداندن ثبات، مراقبت از بیمار هنگام خواب و نشستن و مراقبت از مکانیک بدن برای محافظت از ستون فقرات آسیب‌دیده استفاده می‌شود.
  • روش‌های درمانی دیگر: شامل استفاده از اولتراسوند، تحریک الکتریکی، لیزر سرد، تراکشن و دیگر روش‌ها برای کاهش درد و التهاب ستون فقرات.
  • درمان‌های خانگی: ازجمله تمرینات تقویتی، کششی و تثبیتی و دستورالعمل‌ها برای کمک به فرد برای انجام وظایف روزانه و پیشرفت به سطح عملکرد بعدی.

طب سوزنی

cf6

طبق اعتقاد متخصصان طب سنتی چینی، هنگامی‌که فرد مبتلابه رگ به رگ شدن و کشیدگی و یا آسیب‌های تروماتیک می‌شود جریان انرژی اطراف آسیب مختل و باعث رکود و درد می‌شود. این رکود انرژی همچنین از جریان گردش خون مناسب به ناحیه جلوگیری می‌کند که منجر به تورم و کبودی می‌شود و زمان بهبودی را افزایش می‌دهد.
طب سوزنی به‌طور مستقیم برای آزاد کردن جریان انرژی از این مناطق رکود، کمک به بهبود و افزایش سرعت درمان عمل می‌کند. طب سوزنی درد و تورم را از بین می‌برد، مواد مغذی مهم را به ناحیه آسیب می‌رساند و سلول‌های مرده را از محل خارج کند. با توجه به ماهیت و شدت آسیب، درمان طب سوزنی می‌تواند به‌تنهایی یا همراه با ماساژ و ورزش برای سرعت بخشیدن به بهبودی استفاده شود.

ورزش‌درمانی

کمر پس از آسیب کمی ضعیف خواهد شد. برای جلوگیری از پیشرفت این ضعف، تقویت عضلات قسمت بالا و وسط کمر مهم است تا از درد و رنج ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر جلوگیری شود. با کشش‌های ساده شروع کنید و سپس تمرینات تقویتی را انجام دهید. این تمرینات با هرگونه خشکی و ضعف توسعه‌یافته مقابله می‌کند. پزشک تمرینات مناسب را به بیمار توصیه می‌کند. تعدادی از ورزش‌های مناسب برای درمان کشش و رگ شدن کمر عبارتند از:

پروانه

cf7

پروانه تمرین توان‌بخشی مناسب برای افرادی است که درد ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی را تجربه کرده‌اند. برای شروع، دست‌ها را روی شانه‌ها قرار دهید به صورتی که کف دست‌ها رو به پایین باشد. سپس، دست‌ها را روی شانه‌های خود نگه دارید و سعی کنید آرنج‌ها را در جلوی بدن به یکدیگر نزدیک کنید. در عضلات کمر باید احساس کشش داشته باشید. این موقعیت را برای سه ثانیه نگه دارید و سپس به موقعیت اولیه بازگردید. یک تا سه ست با 10 تا 15 تکرار از این تمرین را انجام دهید.

کشش قفسه سینه

cf8.png

کشش قفسه سینه با نشستن روی زمین شروع می‌شود به‌طوری‌که ساق پاها در جلوی بدن صاف و کشیده شده و انگشتان پاها به سمت بالا قرار می‌گیرند. دست‌ها را در ناحیه ران محکم قرار دهید و سپس به‌آرامی سر و گردن را به سمت شکم حرکت دهید. این موقعیت خمیده را برای 15 ثانیه نگه دارید و سپس سه بار تکرار کنید.

تمرین مید ترپ

cf9

پزشکان میدترپ را برای درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی توصیه می‌کنند. سطحی سخت و ثابت را در نظر بگیرید و بر روی شکم دراز بکشید. بالشی را تا بزنید و برای حمایت و راحتی بیشتر زیر قفسه سینه قرار دهید. بازوها را صاف به دو طرف بازکنید به شکلی که آرنج صاف و انگشتان شست به سمت سقف باشد. ساق دست‌ها را به‌آرامی به سمت سقف بالا ببرید و تیغه‌های شانه را به سمت یکدیگر فشرده کنید. به‌آرامی، بازوها را به موقعیت شروع بازگردانید. با سه ست 15 تایی حرکت را تکرار کنید.

کشش شانه

cf10

کشش شانه‌ها راهی رایج برای کمک به کاهش درد ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر است. یوگا ساده می‌تواند به برنامه تمرینی کمک کند. این کشش نیاز به یک حوله یا یک نوار یا نوار مقاومتی دارد. با نشستن در موقعیت راحت روی زانو شروع کنید. حوله، باند یا بند را در دست بگیرید و در جلوی خود نگه دارید.بازوها را صاف کنید و حوله، باند یا بند را با یک‌نفس بر روی سر برقرار دهید و سپس با بازدم بازوها را پشت سر بکشید. فقط تا جایی بازوها را بکشید که صاف نگه داشته شوند و دردی احساس نکنید. تمرین را 10 بار انجام دهید.

چگونه از این عارضه جلوگیری کنیم؟


با رعایت کردن نکات زیر می‌توان از ایجاد کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات و مفاصل کمر جلوگیری کرد.

  • پوزیشن مناسب بدن برای کاهش فشار به کمر ضروری است.
  • ورزش منظم می‌تواند عضلات و رباط‌ها را تقویت کند.
  • از صندلی‌های پشتی دار استفاده کنید.
  • هنگام رانندگی کمربند ایمنی را ببندید.
  • در طول فعالیت‌های ورزشی از تجهیزات حفاظتی استفاده کنید.
  • هنگام بلند کردن وسایل سنگین، اطمینان حاصل کنید که از تکنیک مناسب پیروی کنید.