درمان دستی و کایروپراکتیک در درمان مشکلات کمر و گردن

f

در بین افرادی که به دنبال روش‌های درمان جایگزین برای درد کمر، درد در ناحیه گردن یا سایر مشکلات ستون فقرات به خاطر شرایط مختلف همچون تصادفات رانندگی، آسیب‌دیدگی‌های ورزشی و کشیدگی عضله هستند، بسیاری افراد ترجیح می‌دهند از درمان‌های دستی یا کایروپراکتیک به این منظور استفاده کنند. شاید برای بسیاری از افراد میزان بالای استفاده از این روش درمانی عجیب و غیرقابل باور باشد. در این مطلب سعی شده در مورد کاربرد کایروپراکتیک توضیح داده شود و برای سوالات احتمالی در این رابطه پاسخ ارائه گردد.

استئو پاتی نیز متدی برای ارزیابی، درمان و پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی است. پزشک متخصص استئوپاتی، از ترکیبی از حرکات، کشش‌ها، ماساژ بافت نرم و تکنیک‌های درمان دستی بر روی عضلات و مفاصل استفاده می‌کند تا عملکرد آن‌ها را بهبود دهد، درد بیمار را تسکین دهد و همچنین روند بهبودی را تسریع بخشد.

دکتر سعیدی همواره بیان می‌کند «درمان دستی در اکثر مواقع از همکاری نزدیک بیمار و فرد معالج تشکیل می‌شود و به همین خاطر التزام بیمار به درمان و برقراری رابطه مناسب با پزشک یا فرد معالج، نقش بسیار مهم در دستیابی به نتایج درمانی رضایت‌بخش دارد». بر این اساس، تمام برنامه‌های درمانی در این رابطه بر اساس تشخیص دقیق علت ایجاد درد در ناحیه کمر و گردن طراحی می‌شوند. به این منظور اطلاعات لازم درباره وضعیت بیمار، سابقه درمان یا عمل جراحی، و نیز فاکتورهای مربوط به سبک زندگی از وی دریافت می‌شود.

در موارد نادر، استفاده از کایروپرکتیک می‌تواند باعث تشدید مشکلات دیسک کمر (فتق دیسک) یا سرخوردگی (لیزخوردگی) دیسک شود. از طرف دیگر دستکاری ستون فقرات می‌تواند وارد شدن آسیب به کانال نخاعی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل به منظور استفاده بی‌خطر از این درمان، لازم است قبل از شروع آن با یک فرد متخصص و باتجربه در این رابطه صحبت شود تا به این ترتیب بتوان از سودمند و موثر بودن آن برای دستیابی به نتایج مورد نظر اطمینان حاصل کرد. متخصصان مانوال تراپي در این کلینیک به‌طور میانگین دارای 13 سال تجربه در این حوزه هستند و در ارتباط با مجموعه مختلفی از تکنیک‌های مورد استفاده برای این درمان آموزش لازم را دریافت کرده‌اند.

در صورت تمایل به استفاده از درمان دستی و هماهنگی جلسه ملاقات با متخصصان این کلینیک، هم‌اکنون می‌توانید با شماره تلفن 02166533245 با همکاران ما تماس گرفته و اطلاعات لازم را در این رابطه دریافت کنید.

درمان دستی چیست؟

در کایروپراکتیک زانو، کمر یا گردن از دستکاری ستون فقرات با فشار دست و سایر روش‌های مانند آن استفاده می‌شود. بر اساس نظریه‌های موجود برای این روش درمانی، هماهنگی مناسب ساختار اسکلتی عضلانی بدن (به‌طور خاص در ناحیه ستون فقرات) می‌تواند باعث شود بدون نیاز به عمل جراحی یا مصرف دارو، بدن وضعیت آسیب‌دیدگی خود را ترمیم کند. در حقیقت از درمان دستی برای بازیابی قابلیت حرکتی مفاصل استفاده می‌شود. به این ترتیب درمان دستی عمدتاً می‌تواند برای کاهش درد عضلات، مفاصل، استخوان‌ها، و بافت‌های پیوندی مثل غضروف‌ها، رباط‌ها، و تاندون‌ها مورد استفاده قرار گیرد. گاهی اوقات به منظور دستیابی به بهترین نتایج ممکن از این روش به همراه سایر روش‌های درمان سنتی استفاده می‌شود.

چه مشکلاتی را می‌توان با استفاده از کایروپراکتیک درمان کرد؟

مجموعه گسترده‌ای از مشکلات کمر و گردن را می‌توان با استفاده از این روش به شرح زیر درمان کرد:

درمان دستی برای درد کمر و گردن چگونه انجام می‌شود؟

فرد معالجه کننده ابتدا سابقه پزشکی بیمار را دریافت کرده و وضعیت فیزیکی وی را معاینه می‌کند. در این شرایط ممکن است از روش‌های تصویربرداری یا سایر آزمایش‌ها برای تشخیص مناسب بودن درمان برای فرد استفاده شود.

برنامه درمان در این حالت شامل یک یا چند مورد اصلاح وضعیت بافت‌ها و عضلات از طریق نیروی کنترل‌شده‌ی دست و نیز وارد کردن فشار ناگهانی به منظور بهبود دامنه حرکت و افزایش توانایی عملکرد عضلات می‌باشد. علاوه بر این بسیاری از متخصصان درمان دستی در برنامه درمانی خود از رژیم‌های غذایی مناسب و نیز تمرین‌های حرکتی و توان‌بخشی استفاده می‌کنند. هدف درمان دستی در این شرایط می‌تواند بازیابی شرایط عادی عملکرد و نیز پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌های بعدی به همراه کاهش درد بیمار باشد.

f1

مزایا و خطرات درمان دستی چیست؟

دستکاری ستون فقرات و اقدامات انجام شده در درمان دستی معمولاً یک روش بی‌خطر و موثر برای رفع درد ناگهانی در ناحیه پایین کمر است و در عمل می‌تواند برای درمان انواع آسیب‌دیدگی‌های ناگهانی در نتیجه حرکت دادن اثاثیه یا سایر فعالیت‌های مانند آن مناسب باشد. توجه داشته باشید درد ناگهانی در ناحیه کمر (که بیشتر از درد مزمن در افراد مشاهده می‌شود) بیش از شش هفته ادامه ندارد و معمولاً بدون درمان خاص از بین می‌رود.

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد درمان دستی می‌تواند نقش موثر در درمان درد گردن و سردرد داشته باشد. علاوه بر این، بیماران مبتلا به آرتروز و فیبرومیالژیا نیز ممکن است به فشار ملایم وارد شده به بافت‌ها در هنگام استفاده از ماساژدرمانی واکنش مناسب نشان دهند. همواره توجه داشته باشید افراد مبتلا به پوکی استخوان، تنگی کانال نخاعی، یا التهاب در ناحیه کمر و آرتروز گردن یا افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، نباید از روش‌های دستکاری ستون فقرات استفاده کنند. علاوه بر این، بیمارانی که دارای سابقه ابتلا به سرطان هستند، لازم است قبل از استفاده از این درمان با پزشک معالج خود صحبت نمایند.

جلسه ملاقات در مطب دکتر سعیدی

جلسه مشاوره یک ساعتی با دکتر سعیدی این امکان را برای بیماران فراهم می‌کند که سابقه پزشکی خود را مطرح کرده و درباره اهداف درمان خود صحبت کنند. علاوه بر این در این جلسه دکتر سعیدی می‌تواند شرایط بیمار را به‌طور دقیق بررسی کند. به این ترتیب در این جلسه نتایج بررسی‌ها، پیش‌بینی شرایط و برنامه درمان با بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با تشخیص عدم نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره شرایط بیمار و اهداف درمانی وی، درمان دستی در 95 درصد موارد در همان جلسه ملاقات اول شروع خواهد شد. به این ترتیب از ایجاد هرگونه تاخیر در شروع درمان و تحمیل هزینه‌های بیشتر به بیمار جلوگیری می‌شود.

f2

تشخیص

اولین جلسه ملاقات با پزشک یا فرد معالجه‌کننده در حدود 45 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید. در طول این جلسه اطلاعات مورد نیاز از بیمار دریافت شده و بر این اساس تشخیص لازم برای مشکل وی انجام می‌شود. تشخیص شرایط بیمار در این جلسه از طریق چهار روش زیر امکان‌پذیر است:

• بررسی شرایط بیمار: به این منظور اطلاعات لازم درباره نوع آسیب‌دیدگی همچون محل ناراحتی و نیز عامل‌های تسکین دهنده و تشدید کننده شرایط از بیمار گرفته می‌شود. علاوه بر این سوابق درمانی قبلی بیمار نیز در این مرحله جمع‌آوری می‌شود.
  • معاینه ارتوپدی و عصبی: این مرحله شامل ارزیابی موقعیت‌هایی است که می‌تواند باعث تشدید مشکل بیمار شود. بررسی این موقعیت‌ها با توجه به دامنه حرکت عضلات، لمس کردن بدن، آزمایش عضله و نیز آزمایش‌های محرک (provocative maneuvers) انجام می‌شود. این فعالیت‌ها می‌تواند شدت مشکل و ساختارهای آسیب‌دیده را مشخص کرده و به این ترتیب به پزشک یا فرد معالج در تشخیص آسیب‌دیدگی کمک نماید. علاوه بر این، معاینه وضعیت عصبی شامل ارزیابی عملکرد اعصاب در ستون فقرات یا نواحی انتهای عصب (در دست‌ها و پاها) است که می‌تواند به پزشک در تشخیص نواحی آسیب‌دیده کمک کند.
  • عکس رادیولوژی: از عکس رادیولوژی در موارد نادر برای کایروپراکتیک استفاده می‌شود، ما تهیه عکس رادیولوژی می‌تواند به تایید برخی مشکلات خاص همچون شکستگی استخوان کمک کند. علاوه بر این، مشاهده وضعیت ستون فقرات در شرایطی که بر روی آن وزن بدن قرار دارد، می‌تواند درباره نقاط خاص ستون فقرات که در طول روز به آن‌ها فشار وارد می‌شود، اطلاعات مفید در اختیار پزشک معالج قرار دهد. عکس رادیولوژی همچنین می‌تواند به تشخیص مقدار آسیب‌دیدگی در ستون فقرات و استخوان‌ها کمک کند.
  • اسکن ام‌آر‌آی: تصویربرداری از بافت نرم می‌تواند اطلاعات مفید درباره وضعیت این بافت‌ها در اختیار پزشک معالج قرار دهد. با تکمیل این بررسی‌ها، شرایط موجود و برنامه درمان برای بیمار توضیح داده می‌شود. در نهایت با توافق بیمار، فرآیند درمان شروع خواهد شد.

انتخاب‌های درمانی قابل استفاده در کایروپراکتیک

در این حالت از جلسات درمان 30 دقیقه‌ای با توجه به شرایط بیمار برای حداقل کردن فرآیند ریکاوری و کاهش ریسک عود مجدد شرایط استفاده می‌شود. این درمان از حرکت‌های آرام و بی‌خطر دست برای دستکاری نقاط خاص در ستون فقرات به منظور آزاد کردن مفاصل یا سایر نقاط بدن که عملکرد مناسب ندارند، استفاده می‌کند. به غیر از دستکاری ستون فقرات، پزشک معالج می‌تواند از تکنیک‌های مختلف همچون ماساژ بافت نرم، کشیدن عضلات، امواج مافوق صوت، و تمرین‌های حرکتی برای بیمار استفاده کرده و به وی توصیه‌های لازم را درباره نحوه صحیح قرارگیری بدن در شرایط مختلف و سبک زندگی مناسب ارائه خواهد کرد.

f4

در مطب دکتر سعیدی فرآیند درمان از سه جزء اصلی به شرح زیر تشکیل می‌شود:

درمان دستی

• استفاده از تکنیک‌های دستکاری ستون فقرات و حرکت دادن مفاصل
  • حرکت‌های انبساطی و انقباضی برای ایجاد انعطاف‌پذیری
  • کار کردن با بافت نرم
  • الکترودرمانی مثل امواج مافوق صوت، تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) و مگنت‌درمانی

تمرین‌های حرکتی

• حرکت‌های پیشگیرانه
  • توان‌بخشی و اصلاح وضعیت بدن
  • توان‌بخشی برای انجام فعالیت‌های ورزشی خاص

توصیه‌های ارائه شده به بیمار

• اصلاح نحوه قرار گرفتن بدن در شرایط مختلف
  • انتخاب رژیم غذایی مناسب
  • اصلاح سبک زندگی

هزینه درمان

در این کلینیک بهترین خدمات درمانی با پایین‌ترین هزینه برای هر جلسه درمان به افراد ارائه می‌شود و با توجه به شرایط بهبود بیمار، تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان فرد مشخص می‌شود. این کلینیک با بسیاری از موسسات ارائه دهنده خدمات بیمه قرارداد دارد و به همین خاطر احتمالاً شما می‌توانید حداقل بخشی از هزینه درمان خود را از موسسه بیمه کننده خود دریافت کنید.

روش‌های درمان مورد استفاده دیگر در مطب دکتر سعیدی برای درد کمر و گردن

سایر روش‌های درمانی مورد استفاده برای بیماران در این مطب به شرح زیر هستند:

• طب سوزنی
  • الکترودرمانی