تست نوار عصب و عضله برای تشخیص مشکلات کمر

1

ستون فقرات محل عبور میلیون‌ها نورون عصبی است و علاوه بر این نورون‌ها، 12 جفت اعصاب مغزی (کرانیال) و نیز 31 جفت اعصاب نخاعی در این ناحیه از بدن وجود دارند. هنگامی که یک یا چند مورد از این اعصاب آسیب‌دیده یا تحت فشار قرار گیرند، فرد با درد شدید در ناحیه کمر و سایر علائم مربوط به آن مواجه می‌شود. به هر حال، برخی از بیماری‌ها نیز می‌توانند علائمی شبیه به ایجاد آسیب در عصب داشته باشند. به همین خاطر قبل از شروع درمان برای آسیب‌دیدگی عصب، لازم است سایر مشکلات احتمالی که باعث ایجاد التهاب یا درد مزمن برای فرد شده، درمان شوند. تست نوار عصب و عضله یک روش موثر و ساده برای اطلاع از سلامت عضلات و اعصاب در بدن است.

نوار عصب و عضله EMG و NCV یک تست الکتریکی است که می‌تواند به تشخیص مشکلات سیستم عصبی کمک کند. در حقیقت بسیاری از مشکلات ایجاد شده در ناحیه کمر را می‌توان با این تست تشخیص داد. متخصصان ما در کلینیک تخصصی کمر دکتر سعیدی از این تکنیک برای بررسی بهتر شرایط افراد بیمار و طراحی یک برنامه درمان مناسب برای آن‌ها استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تست یا هماهنگی جلسه ملاقات با متخصصین این کلینیک لطفاً از طریق شماره تلفن 02166533245 و ۰۹۳۷۳۶۷۶۶۸۶ با ما تماس حاصل فرمایید.

تست نوار عصب و عضله NCS و  EMG کمر و گردن

در طول معاینه با این روش، پزشک ممکن است با ضعف در یک عضله خاص در ناحیه کمر مواجه شود. انجام این تست بر روی ناحیه کمر و گردن می‌تواند به شناسایی علت ایجاد ضعف در عضله و مشخص کردن نقاط انسداد احتمالی عصب کمک کند. در حقیقت عضلات در مواقعی که جریان الکتریکی کامل در عصب وجود نداشته باشد، امکان عملکرد مناسب را نخواهند داشت و این  شرایط می‌تواند در عملکرد عادی آن‌ها اختلال و محدودیت ایجاد کند.

الکترومیوگرافی چیست؟

الکترومیوگرافی (EMG) یک نوع تست برای اندازه‌گیری پالس‌های الکتریکی ارسال شده به عضلات برای بررسی وجود مشکلات احتمالی در آن‌ها است. در حقیقت هر گروه عضله یک سیگنال خاص را در هنگام فعالیت سالم و مناسب ارسال می‌کنند و به این ترتیب تفاوت در سیگنال ارسال شده می‌تواند به‌طور دقیق منشا ایجاد یک مشکل را مشخص کند. این نوع از تست عصب می‌تواند مشکلاتی که باعث آسیب به بافت عضله شده را شناسایی کرده یا هرگونه مشکلات عصبی یا نخاعی بیمار را مشخص نماید.

برای انجام این تست یک سوزن بسیار ریز (در اکثر موارد از طریق بی‌حسی موضعی) به زیر پوست فرد وارد می‌شود تا از طریق آن اندازه‌گیری دقیق پالس‌های الکتریکی امکان‌پذیر شود. در ادامه بیمار فقط برخی عضلات خود را با توجه به راهنمایی پزشک منقبض کرده و ریلکس می‌کند تا اطلاعات لازم برای تشخیص شرایط در اختیار دستگاه قرار گیرد. با انجام این تست به صورت دقیق، پزشک می‌تواند مربوط بودن مشکل به خود بافت عضله یا اعصاب کنترل کننده آن را تشخیص دهد.

تست سرعت هدایت عصبی چیست؟

تست سرعت هدایت عصبی (NCV) یکی از روش‌های دیگر مورد استفاده برای بیماران دچار علائم آسیب عصبی بالقوه است. این تست پالس‌های الکتریکی را به اعصاب ارسال کرده و نتایج آن را بررسی می‌کند تا به این ترتیب بتوان تشخیص داد برای سیگنال در طول جریان آن در عصب چه اتفاقی می‌افتد. به این منظور یک الکترود سیگنال را ارسال کرده و الکترود دیگر آن را دریافت می‌کند. توجه داشته باشید در این کلینیک اغلب هر دو نوع تست به همراه یکدیگر برای بیمار استفاده می‌شوند، زیرا از این طریق جمع‌آوری اطلاعات کامل درباره شرایط اعصاب و عضلات امکان‌پذیر می‌شود. در واقع در اکثر مواردی که مشکل باعث ایجاد درد و خستگی عمومی برای بیمار شده، تشخیص علت دقیق مشکل برای پزشک می‌تواند دشوار باشد. به همین خاطر استفاده از روش‌های بررسی قوی همچون NCV و EMG می‌تواند به تشخیص علت‌های پنهان مشاهده این علائم در بیمار کمک کند.

شرایطی که امکان بررسی آن‌ها با روش NCS EMG کمر و گردن وجود دارد؟

برخی از تشخیص‌های احتمالی با استفاده از این روش شامل علائم احساسی (رادیکولار)، دیسک کمر، سیاتیک، تنگ شدن کانال نخاعی، و تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب است. در حقیقت مجموعه متنوعی از علائم ممکن است دارای ریشه‌های عصبی باشند. تعداد محدودی از این مشکلات به شرح زیر هستند:

• درد کمر و گردن به صورت یکباره یا مزمن
  • ضعف در ستون فقرات
  • بی‌حسی و گزگز پا
  • اسپاسم عضلات
  • گیجی و خستگی که با استراحت کردن از بین نمی‌رود
  • خشکی و گرفتگی کمر به خصوص پس از خوابیدن

قبل از تست NCS EMG کمر یا گردن چه اقداماتی باید انجام داد؟

• پزشک متخصص را از استفاده دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب یا سایر دستگاه‌های مانند آن مطلع کنید. در حقیقت استفاده از این ابزارها احتمالاً نمی‌تواند منع مصرف برای این آزمایش باشد، اما لازم است اقدامات احتیاطی خاص در هنگام تست برای بیمار انجام شود.
  • به مدت سه ساعت قبل از تست NCS EMG کمر یا گردن نباید خوراکی یا نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شده یا سیگار کشیده شود.
  • لباس‌های آزاد بپوشید زیرا ممکن است لازم شود این تست بر روی گردن و دست‌ها و نیز پاها و ناحیه پایین کمر انجام شود.
  • از لوسیون در روز انجام آزمایش استفاده نکنید.

تست نوار عصب و عضله NCS EMG کمر یا گردن چگونه انجام می‌شود؟

این تست معمولاً در اتاق معاینه بر روی بیمار انجام می‌شود.

برای انجام تست (NCS) پزشک معالج فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهد:

• پوست ناحیه مورد آزمایش در صورت نیاز تمیز می‌شود.
  • چند الکترود به پوست بیمار متصل می‌شود.
  • بیمار پالس‌های الکتریکی خفیف در عضلاتی که توسط اعصاب مورد آزمایش کنترل می‌شوند، احساس می‌کند.

برای انجام تست (EMG) پزشک معالج فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهد:

• پوست ناحیه مورد آزمایش در صورت نیاز تمیز می‌شود.
  • سوزن‌های بسیار ریز در عضلات برای انجام آزمایش وارد می‌شود.
  • سیگنال‌های عصبی یک بار در هنگام استراحت عضله و بار دیگر در هنگام انقباض آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کل زمان مورد نیاز برای انجام این آزمایش در حدود یک ساعت است. توجه داشته باشید کل زمان لازم برای ارسال پالس‌های الکتریکی در طول رشته اعصاب فقط چند ثانیه است.

پس از انجام تست NCS EMG بیمار چه شرایطی خواهد داشت؟

بیمار می‌تواند پس از کامل شدن تست کلینیک را ترک کند. در حقیقت اطلاعات مربوط به سیگنال‌های عصبی در این تست توسط پزشک ثبت و تحلیل می‌شود و در صورت نیاز برای پزشک متخصص به منظور بررسی شرایط بیمار ارسال می‌گردد.

سطح تهاجم تست نوار عصب و عضله چگونه است؟

با توجه به اینکه در تست الکترومیوگرافی (EMG) سوزن‌های ریز به بدن بیمار وارد می‌شود، در این حالت نیازی به دوره ریکاوری یا مواد بی‌حسی نیست و به همین خاطر مشکلی برای بیمار در روز انجام تست ایجاد نخواهد شد. این تست در شرایط خاص می‌تواند به 90 دقیقه زمان نیاز داشته باشد، اما امکان انجام آن در مدت 20 دقیقه نیز وجود دارد. به این ترتیب نیازی به نگرانی درباره عوارض این تست نیست. از طرف دیگر تست EMG می‌تواند به خاطر شوک‌های الکتریکی وارد شده به بدن برای بیمار کمی دردناک باشد، اما بیمار می‌تواند در صورت نیاز در طول آزمایش از پزشک بخواهد که به وی استراحت بدهد. در این شرایط ممکن است بیمار با مقداری سوزش و ناراحتی در عضلات تحت آزمایش برای حدود یک ساعت پس از انجام تست مواجه شود. توجه داشته باشید نباید این تست بر روی افرادی که از دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب یا داروهای رقیق‌کننده خون و نیز داروهایی که بر عملکرد سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند، انجام شود.

محدودیت‌های تست

احتمالاً با مطالعه مطالب فوق متوجه شده‌اید که این تست‌ها فقط می‌توانند قابلیت هدایت اعصاب بزرگ بدن پس از خارج شدن آن‌ها از ستون فقرات را مورد بررسی قرار دهند. در حقیقت این تست‌ها نمی‌توانند مشکلات کلی سیستم عصبی را شناسایی کرده یا وارد شدن فشار به ریشه عصب در کانال نخاعی را مشخص نمایند.

علاوه بر این، افرادی که دچار تنگی کانال نخاعی (تحت فشار قرار گرفتن تمام اعصاب در کانال نخاعی) یا حتی احساس درد در ناحیه پا به خاطر تنگی جانبی کانال نخاعی هستند، دچار یک مشکل عصبی دائمی نیستند، اما آسیب‌دیدگی آن‌ها در اصطلاح یک مشکل دینامیک است. در حقیقت این شرایط نشان دهنده تحت فشار قرار گرفتن موقتی اعصاب است که نمی‌تواند تغییرات دائمی در وضعیت خود اعصاب ایجاد کند. به همین خاطر توجه داشته باشید استفاده از تست نوار عصب و عضله نمی‌تواند به تشخیص این شرایط در بدن بیمار کمک کند.