تزریقات ستون فقرات؛اوزون،پی ار پی،کورتیزون

oo

یکی از روشهای کم‌تهاجم برای درمان کمر و گردن درد استفاده از عمل‌های بسته یا تزریق مواد درمانی در ستون فقرات کمر و گردن است.

دکتر سعیدی و همکارانشان معتقد هستند که استفاده از عمل بسته به عنوان اولین مرحله درمانی باعث کاهش چشمگیر درد و افزایش توان حرکتی در کمر شده و به بیمار توانایی تحمل فشار ناشی از انجام سایر روش های درمانی از قبیل ورزش‌درمانی، درمان‌های دستی و ماساژدرمانی را می دهد.

دکتر سعیدی، متخصص طب فیزیکی و حرکات اصلاحی، از روش‌های متعدد عمل بسته در مراحل اولیه درمان به منظور کاهش درد ستون فقرات بهره می گیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل‌های بسته کمر و یا رزرو نوبت می‌توانید با همکاران ما از طریق شماره 02166533245 تماس حاصل فرمایید.

انواع عمل بسته کمر

تزریق در مفصل فاست

عمل‌های بسته کمر و تزریقات ستون فقرات درمانی موثر محسوب می‌شوند که درد مداوم را کاهش می‌دهند. متخصصین درد ما به پشتوانه تجربه و دانش به روز خود در زمینه تشخیص و درمان سندرم‌ فاست و آرتریت (بیماری‌های التهابی مفصل) از این عمل‌ها در طرح درمانی بیماران بهره می‌گیرند تا با کاهش درد توانفرسا بهبود قابل توجهی را در سبک زندگی بیماران ایجاد کنند.

تزریق در مفصل فاست چیست؟

تزریق در مفصل فاست (یکی از تزریقات ستون فقرات) ابزار تشخیصی دقیقی است که نتایج درمانی فوق‌العاده‌ای را نیز به دست می‌دهد. متخصص با استفاده از تصاویر فلوئوروسکوپ می‌تواند مفصل(های) آسیب‌دیده را به خوبی ببیند و به درستی هدف قرار دهد. مفصل‌های فاست به مفصل‌های کوچکی گفته می‌شود که بین هر دو مهره قرار دارد و پایداری و انعطاف‌پذیری ستون فقرات را تامین می‌کند. سندرم فاست زمانی رخ می‌دهد که یک یا چند مفصل فاست ملتهب یا تحریک شود. آرتریت (بیماری‌های التهابی مفصل) زمانی بروز می‌یابد که غضروف پوشش دهنده سطح مفصل منقبض و نازک شود. در اثر تحلیل رفتن غضروف فشار زیادی به استخوان وارد می‌شود، خار یا زائده استخوانی تشکیل می‌شود و بیمار با التهاب و بزرگ شدن مفصل نیز مواجه می‌شود.

o11

کاربرد تزریق در مفصل فاست

اگر از کمر درد مزمن و غیرقابل کنترل ناشی از سندرم فاست یا آرتروز رنج می‌برید، تزریق در مفصل فاست راه حلی سریع و تسکینی درازمدت را در اختیارتان می‌گذارد.

اهداف درمان

هدف اصلی از تزریق در مفصل فاست یا تزریقات ستون فقرات این است که از انتقال سیگنال‌های درد توسط سیستم عصبی به سیستم عصبی مرکزی جلوگیری شود. بنابراین به بیان دیگر کاهش درد هدف اصلی این نوع عمل بسته است تا بیمار بتواند فشار دیگر روش‌های درمان از جمله ورزش درمانی را تحمل کند.

عمل

در این عمل بسته ترکیبی از داروی بی‌حسی موضعی و داروی ضدالتهاب کورتیکواستروئید تزریق می‌شود. این مخلوط درد و التهاب نشأت گرفته از مفصل درگیر را از بین می‌برد. موفقیت‌آمیز بودن عمل بیانگر یا موید این تشخیص است که در واقع مفصل فاست "مولد درد" و عامل کمر درد است. از آنجایی که در این تزریق از داروی بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود، درد به سرعت تسکین می‌یابد و تشخیص اولیه در مورد منشأ درد تایید می‌شود. ابتدا بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود، سپس پزشک سوزن کوچکی را وارد مفصل فاست می‌کند و تزریق را با توجه به فلوئوروسکوپ انجام می‌دهد. داروی بی‌حسی به کار برده شده عمل را قابل تحمل‌تر می‌سازد.

اثرهای جانبی

بیمار پس از عمل تا یک یا دو روز گردن درد یا کمر درد دارد. به بیماران توصیه می‌شود تا به مدت چند روز از انجام کارهای سنگین خودداری کنند، اما فعالیت‌های معمول روزمره را از فردای عمل از سر بگیرند. تسکین درد حاصل از تزریق معمولاً از روز دوم یا سوم حس می‌شود.

اوزون‌درمانی

اوزون‌درمانی یکی از روش‌های تزریقات ستون فقرات منحصر به فرد و جامع است که در آن میزان اکسیژن بدن از طریق وارد کردن اوزون به کمر افزایش می‎یابد.

اوزون چیست؟

گونه‌ای از اکسیژن که عموم مردم آن را می‌شناسند، همان اکسیژنی است که همه ما آن را تنفس می‌کنیم و مهم‌ترین ماده مغذی برای حفظ سلامتی بدن به شمار می‌رود. دو اتم اکسیژن این مولکول آشنا و مهم را شکل می‌دهد که پایدارترین گونه اکسیژن و بدون رنگ است. اوزون نیز شکلی از اکسیژن است که از سه اتم اکسیژن تشکیل می‌شود. اضافه شدن اکسیژن سوم ویژگی‌های درمانی قابل ملاحظه‌ای را به اوزون داده است.

عمل

اوزون‌درمانی طی عملی به نام اتوهموتراپی انجام می‌شود که در آن خون گرفته شده از بیمار با اوزون مخلوط می‌شود و مجدداً مستقیم در رگ تزریق می‌شود. این تزریق هم اثر التیام‌بخشی دارد و هم با زدودن مواد سمی عفونت را از بین می‌برد و به سیستم ایمنی کمک می‌کند.

اهداف

• از بین بردن عفونت مفصلی
  • بهبود گردش خون
  • عمل کردن به عنوان مدولاتور ایمنی، یعنی ارتقاء سطح عملکرد سیستم ایمنی به بالاترین درجه
  • افزایش جذب اکسیژن از طریق تحریک تولید آنزیم DPG که به سلول‌ها کمک می‌کند تا تمام اکسیژن مورد نیاز خود برای عملکرد مناسب را دریافت کنند.
  • تحریک میتوکندری، یعنی نیروگاه سلول‌های بدن، به افزایش دادن انرژی سلول‌ها به منظور سالم باقی ماندن بدن
  • بالاتر بودن توانایی کمر و پشت بدن در افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی و حفاظتی خود

کاربرد

اوزون‌درمانی (یکی از تزریقات ستون فقرات) بسیاری از مشکلات کمر را بهبود می‌دهد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اثرهای جانبی

اوزون‌درمانی هیچ اثر جانبی و عوارض نامطلوبی را به دنبال ندارد.

درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت (پی‌آر‌پی)

درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت (پی‌آر‌پی) یا پلاسمادرمانی از ویژگی‌های التیام‌بخشی طبیعی خون بهره می‌گیرد.

پی‌آر‌پی چیست؟

همان طور که از نام پی‌آر‌پی (PRP) مشخص است، دو مولفه اصلی در این درمان به کار برده می‌شود که عبارت‌اند از:

• پلاسما: پلاسما یا بخش مایع تشکیل‌دهنده خون واسطه انتقال گلبول‌های سفید و قرمز خون و مواد دیگر به جریان خون است. پلاسما عمدتاً از آب تشکیل می‌شود البته حاوی پروتئین، مواد مغذی، گلوکز و آنتی بادی‌ها نیز هست.
  • پلاکت: پلاکت‌ها نیز مانند گلبول‌های قرمز و سفید یکی از اجزاء اصلی تشکیل‌دهنده خون به شمار می‌رود. پلاکت به تنهایی خاصیت التیام‌بخشی و ترمیمی ندارد، اما موادی به نام فاکتور رشد و پروتئین‌های دیگری ترشح می‌کند که تقسیم سلولی را منظم می‌کنند، ترمیم بافت را برمی‌انگیزند و التیام بخشی را تسریع می‌کنند. پلاکت‌ها به لخته‌شدن خون نیز کمک می‌کنند، کم بودن تعداد پلاکت‌ها یا نقص آنها باعث می‌شود که هر بریدگی کوچکی با خونریزی شدید همراه باشد.

IMG_6781

تزریق پی‌آر‌پی (PRP) برای رفع بسیاری از مشکلات کمر مفید است که از آن جمله می‌توان به بیماری‌های زیر اشاره کرد:

اهداف درمان

دکتر سعیدی هنگام درمان درد کمر و گردن با پی آر پی این محلول را مستقیماً در مفصل آسیب‌دیده تزریق می‌کنند. اهداف اصلی درمان به شرح زیر است:

• کاهش درد
  • بهبود عملکرد مفصل
  • آهسته یا متوقف کردن و یا حتی ترمیم آسیب وارد شده به غضروف

عمل

پلاسمای سرشار از پلاکت از نمونه خون گرفته شده از بیمار استخراج می‌شود و پلاسمای با غلظت بالای پلاکت مجدد در مفصل بیمار تزریق می‌شود. این تزریق عملی سرپایی است و چون خون باید از خود بیمار گرفته و آماده شود، معمولاً 45 تا 90 دقیقه زمان می‌برد.

اثرهای جانبی

این نوع عمل بسته کمر برای بیماران زیر مناسب نیست:

• ابتلا به عارضه‌هایی مانند عفونت فعال، متاستاز یا بیماری‌های پوستی خاص که در اثر تزریق تشدید یا منتشر می‌شود.
  • ابتلا به اختلال‌های خونریزی دهنده و خونی خاص
  • تحت درمان با داروهای ضدانعقاد بودن

رادیوفرکانسی

رادیوفرکوئنسی کارکرد عصب حسی را در مفصل فاست درگیر از طریق عصب‌زدایی گرمایی مختل می‌سازد.

رادیوفرکانسی چیست؟

رادیوفرکوئنسی کارکرد عصب حسی را در مفصل فاست آسیب‌دیده از طریق عصب زدایی گرمایی مختل می‌سازد. دکتر سعیدی پس از اعمال بی‌حسی موضعی با توجه به تصاویر فلوئوروسکوپ سوزن‌های مخصوص را در امتداد عصب‌های منتهی به مفصل ملتهب وارد می‌کنند. دکتر سعیدی پس از این که از قرار گرفته سوزن در محل مناسب مطمئن شدند، از انرژی گرمایی برای از بین بردن عصب استفاده می‌کنند.

کاربرد

رادیو فرکانسی برای بیمارانی توصیه می‌شود که به دلیل ابتلا به یکی از بیماری‌های زیر از کمر درد رنج می‌برند:

اهداف درمان

نتایج رادیوفرکوئنسی چندین ماه تا چندین سال دوام دارد. هدف اصلی این درمان موثر تسکین درازمدت درد بیمار  است.

عمل

رادیوفرکوئنسی عملی سرپایی است که معمولاً با در نظر گرفتن زمان آماده سازی 30 دقیقه طول می‌کشد. بیمار پس از اتمام عمل مدتی نیز تحت نظر قرار می‌گیرد.

عوارض

سال‌ها است که رادیوفرکانسی در نهایت ایمنی انجام می‌شود و بیماران را از تسکین طولانی مدت بهره‌مند می‌سازد. پس از عمل احتمال دارد کمر یک یا دو روز قدری دردناک باشد. دکتر سعیدی به بیماران توصیه می‌کنند تا روز عمل زیاد به خود فشار نیاورند، اما فعالیت‌های روزمره را از روز بعد از عمل دنبال کنند. بیمار ظرف دو هفته متوجه کاهش قابل توجه درد می‌شود. RF موفقیت‌آمیز درد را به مدت 6 تا 12 ماه و در بعضی موارد بیش از دو سال آرام می‌کند.

تزریق استروئید

متخصصین داروهای کورتیزون، یا همان استروئیدها، را برای درمان طیف گسترده‌ای از عارضه‌های التهابی تجویز می‌کنند. تزریق استروئید و هیالورونیک‌اسید دو عمل بسته متداول برای تسکین کمر درد محسوب می‌شود.

کورتیزون چیست؟

کورتیزون گونه سنتزی کورتیزول یعنی استروئیدی است که توسط غدد کلیوی (آدرنال) در بدن تولید می‌شود. کورتیزول در مقادیر زیاد التهاب سیستم ایمنی و واکنش‌های آلرژیک را سرکوب می‌کند. کورتیزون نیز عملکردی مشابه کورتیزول دارد، با این تفاوت که از آن قوی‌تر است.

کاربرد

کمر درد و التهاب مفصل فاست در اثر ابتلا به فتق دیسک کمر، آرتروز و دیگر عارضه‌های التهابی مفصل را می‌توان با تزریق کورتیزون درمان نمود.

اهداف درمان

هدف متخصصین از افزودن هیالورونیک اسید به مایع مفصلی بیماری که از آرتروز کمر رنج می‌برد این است که:

• انحناء و خمیدگی ستون فقرات را تسهیل کنند.
  • درد را کاهش دهند.
  • پیشرفت آرتروز کمر را آهسته کنند.

عمل

از بیمار خواسته می‌شود تا روی شکم دراز بکشد. سپس محل تزریق ضدعفونی می‌شود. چنانچه از اولتراسوند (سونوگرافی) استفاده شود، ژل روی ناحیه کوچکی از پوست نزدیک به محل تزریق به کار بره می‌شود. تصویری از فضای مفصل روی صفحه نمایشگر انداخته می‌شود. در نهایت پزشک بی‌حسی موضعی را اعمال می‌کند و تزریق را انجام می‌دهد.

o22اثرهای جانبی

اثرهای جانبی احتمالی این نوع عمل بسته که برای کاهش التهاب مفصل انجام می‌شود به شرح زیر است:

• تغییر رنگ پوست
  • بالا رفتن قند خون
  • حساسیت و بروز واکنش آلرژیک

هزینه

هزینه عمل به عامل‌های متعددی چون نوع درمان انتخابی، تعداد تزریق‌های لازم و تعداد جلسات درمان بستگی دارد. دکتر سعیدی ریز هزینه‌های درمان را در جلسه مشاوره اعلام می‌کنند.